Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309559.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: J.G. Hitzler AG in Lauenburg, (Duitsland).
Bouwnummer: 587.
Proefvaart: 16-05-1956.
Afmetingen: 79.98 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1427 / 1730.
Voortstuwing: 640 pk Stork Hesselmann, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min,motornummer: 7102. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: AMISIA, ODERIA, TRAVIA, WISMARIA, CLIVIA en ARGENTORIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Isar.
Bijzonderheden: Voorzien van radar en radiotelefonie.
Als enige enkelschroef 1400 tonner in 1969 bij Boele Bolnes verlengd naar 99.78 meter met 14 tanks. Inhoud: 1890 /
2320.
In 19.. hermotoriseerd met 950 pk Cummins.
In 19.. hermotoriseerd met 1470 pk Deutz en tevens voorzien van een duwplatform.
Levensloop: Op 28-07-1976 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 09-02-1984 verkocht aan G.P.M. Oudenhoven in Venray en E.F.J. van Boxtel in Leeuwarden. Aanvankelijk op een bevrachtings-overeenkomst als ISARIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen. Op 14-02-1985 verkocht aan Botank BV in Rotterdam en als ISARIA voor Van Ommeren blijven varen. Op 07-04-1989 verkocht naar Vinea BV in Rotterdam en hernoemd in LENIE-JAN. Op 24-08-1990 verkocht aan Bosheide Tankers BvbA in Hamont-Achtel in België en hernoemd in EDUARD (6002469). In 19.. verkocht aan Beluxoil Sarl. in Ehnen in Luxemburg. Hernoemd in SURA (8023082). In 19.. overgeschreven naar Eurotank in Luxemburg en als SURA in de vaart gebleven. In 2005 verkocht aan Reederei Jaegers SA. in Wenen, maar wel onder Luxemburge vlag blijven varen. In 2015 gesloopt bij Scheepssloperij Treffers in Haarlem.

 

De ISARIA tijdens de strenge winter van 1963 bij de Shell in Mundenheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISARIA in de sluis van Weurt. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ISARIA op een voor ons onbekende plaats. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen ISARIA en CASPIA in de haven van Straatsburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip EDUARD, opvarend aan de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip LENIE-JAN, opvarend aan de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.

Motortankschip SURA, opvarende ter hoogte van de Loreley. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip SURA, afvarend aan de Loreley. Foto: Jaap Koster – met dank.

Met de vlag van Jaegers in de mast en inmiddels voorzien van een duwplatform komt de SURA de haven van Koblenz binnenlopen. Wie hier nog een voormalige Van Ommeren tanker in herkent moet wel ter zake kundig zijn. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip SURA, bij het uitvaren van de haven van Koblenz. Foto: Dieter Henken – met dank.

Na zeventig jaar de Rijn en haar zijrivieren te zijn op- en afgesjouwd, de Zeeuwse Stromen te hebben getrotseerd en zelfs de Donau te hebben gezien kwam ook voor de ISARIA het einde. Hier ligt zij klaar voor de sloop bij Treffers in Haarlem. Foto: Danny Reije.