Eni-nr: | 2309071. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1954. |
Bouwwerf: | J.G. Hitzler AG in Lauenburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 570. |
Proefvaart: | 16-11-1954. |
Afmetingen: | 66.94 x 8.25 x 2.62. |
Tonnage / Inhoud: | 924 / 1123. |
Voortstuwing: | 550 pk Stork Hesselman met Buchi-drukvulling, 375 omw/min. Motornummer: 6993. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | CANDIA, CYPRIA, CARIA, DORIA, MYSIA, MAGNESIA en (allen gebouwd bij J.G. Hitzler AG in Lauenburg). |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Ionië, een landstreek langs de westkust van Klein-Azië of Anatolië. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 30-09-1954. In januari 1964, bij Boele Bolnes verlengd naar 79.89 x 8.22 x 2.62, met twaalf tanks en 1147 ton / 1438 kubieke meter. In 1980, bij Scheepswerf Mecap in Terneuzen omgebouwd tot beunschip van 1080 ton met twee laadruimen. In 1982 verbouwd tot zelfzuigend beunschip. In 1985 opnieuw verbouwd, nu tot zelfzuigend- en zelflossend beunschip geschikt voor nat zand. Hiervoor voorzien van twee Daf zandjet-motorpompen, 1 x 180 pk (500 cbm/zand per uur bij 8 bar) en 1 x 220 pk (500 cbm/uur per uur bij 8 bar), tevens in gebruik voor aandrijving van de nieuw aangebrachte kopschroef. In 1986 hermotoriseerd met een 650 pk (gereviseerde) Cummins. Tijdens een grote verbouwing in de winter van 1990/1991 voorzien van een nieuw vlak en kimmen. Tevens werd de gereviseerde Cummins vervangen door een 811 pk Cummins (teruggesteld op 700 pk) Inmiddels zijn de Daf zandjetmotorpompen vervangen door Cummins motorpompen van gelijk vermogen terwijl ook een extra Cummins zandjetpomp van 480 pk geplaatst is. Eveneens uitgerust met drie generator-sets van 27,5 KvA, 35 KvA en 40 KvA. |
Levensloop: | Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 17-09-1979 verkocht aan Spaansen Transport BV in Winkel en op 20-09-1979 doorverkocht aan W. Tijsterman in Amsterdam en hernoemd RIVAL. In 1980 als beunschip in de vaart gekomen. Op 08-01-1986 overgeschreven naar Vof Tijsterman en Zoon in Amsterdam en als RIVAL in de vaart gebleven. In 1998 verkocht aan Vof C. de Beer in Wessem en als VERANDERING in de vaart gekomen. Anno 2019 in de vaart. |

Het motrtankschip IONIA op de Beneden-Schelde, ter hoogte van Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen IONIA en WANDRIA, bij het uitvaren van de Kruisschanssluis in Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen IONIA en LIPPIA, waarschijnlijk beneden één van de sluizen op de Bovenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip RIVAL bij het invaren van de Kreekraksluis in het najaar van 1991. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het beunschip RIVAL, opvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het beunschip VERANDERING afvarend op de Maas in Maastricht in 2006. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het beunschip VERANDERING op het Buiten-IJ in Amsterdam. Foto: Danny Reine – met dank.

Het beunschip VERANDERING, afvarend ter hoogte van de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.
TOEGEVOEGDE FOTO´S



