Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2102538.
Scheepstype:Motortankschip – N/open.
Bouwjaar:1950.
Bouwwerf:Scheepswerf De Haan & Oerlemans in Heusden. 
Bouwnummer:256. 
Proefvaart:Mei 1950. 
Afmetingen:55.00 x 7.34 x 2.32.
Tonnage / Inhoud:541 /  
Voortstuwing:240 pk Brons, type: 3T, 3 cilinder, 2 tact, 265 omw/min, motornummer: 5320. 
Aantal schroeven:1. 
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:8, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:200 cbm/uur Houttuin motorpomp, aangedreven door een 40 pk Brons hulpmotor.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maat-schappij NV in Rotterdam. 
ZusterschepenROMANIA
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land INDIA.
Bijzonderheden:In 1962 overgemeten naar 606 ton. In 1968/1969, in eigen beheer omgebouwd tot droge ladingschip van 499 ton met één ruim. In 1973 hermotoriseerd met 400 pk Brons, type: 6 GB, 6 cilinder 2 tact, 375 omw/min, motornummer: 24608. Overgemeten naar 549 ton. In 1983 verlengd naar 69.86 x 7.30 x 2.47 en 773 ton. Tevens voorzien van aluminium luiken. In 1983 voorzien van een Daf kopschroef van 220 pk en overgemeten naar 761 ton. In 2008 bij de Tritonwerft in Duisburg voorzien van een nieuw ladinggedeelte. Nieuwe afmetingen: 69.89 x 7.50 x 2.65 en 868 ton.  
Levensloop:Gebouwd in opdracht van Gebr. Broere NV in Dordrecht en als DORDRECHT 8 in de vaart gekomen. Vrijwel direct verhuurd aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en ingezet in het transport van crude naar Monheim. Op 04-07-1952 verkocht aan de Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam en op 07-07-1952 hernoemd in INDIA. Na het beëindigen van de crudelijn naar Monheim werd de INDIA veelvuldig ingezet op de Belgische vaarwegen. Op 09-08-1969 verkocht aan Rederij Vercar NV en hernoemd in VERCAR I. Op 24-09-1968 verkocht aan L.W.J. de Beyer in Gendt en hernoemd in GENDTIA. Daarna in eigen beheer omgebouwd tot droge ladingschip. Op 09-04-1979 hernoemd in GENDTIA. Op 15-06-1993 overgeschreven naar L.W.J. de Beyer & Zn. Vof in Gendt en niet hernoemd. Anno 2021 in de vaart.    

Motortankschip INDIA, opvarend op de Lek. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip INDIA voor de sluis in Hansweert in 1962. Foto: Cees Westbroek – met dank.

Het motortankschip INDIA, met zwaar weer in het Engels Vaarwater. Foto: C. Westbroek – met dank.

Motortankschip INDIA varend op de Brugse Vaart in de winter van 1959. De bestemming is de glasfabriek in Zeebrugge. Foto: C. Westbroek – met dank.

Het motorvrachtschip GENDTIA te Eefde in 1985. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motorvrachtschip GENDTIA, afvarend op de Nederlandse Bovenrijn. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip GENDTIA, in 2016 ter hoogte van Dieren. Foto: R. Mulder – met dank.

Het motortankschip GENDTIA, met een onderdeel van een nieuwe windmolen in de omgeving van Nijkerk. Foto: R. te Pas – met dank

De GENDTIA, afgemeerd op een voor ons onbekende plaats. De meevarende auto is keurig afgedekt voor de elementen en eventueel stuivende lading. Foto: J. Dijkema – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Rustige vaart in België. Kapitein Brand leunt ontspannen uit het stuurhuisraam. Foto: Collectie B. Brand – met dank.
Het motorvrachtschip GENDTIA bij het invaren van de Oostersluis in Groningen. Foto: M. Boerma – met dank.
Het motorvrachtschip GENDTIA bij het uitvaren van de Oostersluis in Groningen. Foto: M. Boerma – met dank.
De GENDTIA is uitermate geschikt voor het transport van bijzondere ladingen. Zagen we de GENDTIA hierboven al geladen met onderdelen van een windmolen, op deze foto zien we haar met zware machines in he ruim. Foto: Collectie H. Lobbezoo – met dank.
De GENDTIA is uitermate geschikt voor het transport van bijzondere ladingen. Zagen we de GENDTIA hierboven al geladen met onderdelen van een windmolen, op deze foto zien we haar met zware machines in he ruim. Foto: Collectie H. Lobbezoo – met dank.
Het motorvrachtschip GENDTIA afgemeerd in de haven van Delfszijl in de nazomer van 2020. Foto: Teun van der Zee – met dank.