Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

Eni-nr:2309265.
Scheepstype:Motortankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar:1955.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler AG in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:579.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:104.34 x 11.95 x 3.48.
Tonnage / Inhoud:2318 / 3018.
Voortstuwing:2 x 800 pk Stork, type DRO 218K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min. Motornummers: 10604-1 (stuurboord) en 10604-2 (bakboord).
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:16, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam (1972).
Zusterschepen:FLANDRIA, FRISIA (zelfde bouwtekening).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein.
Bijzonderheden:In 1955 gebouwd als sleeptankschip HOLSATIA.
In 1972 bij Scheepswerf Piet Hein (Schram) BV in Papendrecht omgebouwd tot motortankschip van 2307 ton met 16 tanks.
Om mee te kunnen concurreren in de chemievaart werd in 1988 het volledige ladinggedeelte en voorschip verwijderd en vervangen door een nieuw gebouwd ladinggedeelte en voorschip. Nieuwe tonnenmaat:  2829 ton met 12 tanks (104.74 x 11.98 x 3.48). Leidingsysteem van gegalvaniseerd staal, tanks voorzien van Dimecoating No. 9. Tevens voorzien van een actieve kopbesturing van 340 pk Daf.
In 1990 hermotoriseerd met 2 x 900 pk ABC, type DX, 6 cilinder, 750 omw/min.Na 1998, door N.L.C. van de Geer een aantal malen ingrijpend verbouwd. Zo werd in 1998 het ladinggedeelte en voorschip opnieuw vervangen. Nu door een dubbelwandig ladinggedeelte met centertanks en een nieuw voorschip (120.50 x 11.95 x 3.78 – 3772 ton). In 2008 werd het gehele achterschip vervangen. Tevens hermotoriseerd met 2 x 1065 pk Caterpillar, type 3508 Di-Ta.
Het oude achterschip werd gesloopt bij Scheepssloperij RDM in Kampen.
Het oude ladinggedeelte van 1988 en voorschip werd verkocht aan Boskalis/Oosterwijk BV in Amsterdam en omgebouwd tot zandontziltingsvaartuig. Heeft als MAASVLAKTE 2 (2318804) in de Mississippihaven in de Europoort gelegen. In 2004 gesloopt.
Levensloop:Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 24-12-1985 verkocht aan Vof Exploitatiemaatschappij Holsatia in Driebruggen. Op basis van een bevrachtingsovereenkomst als HOLSATIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen.
Op 10-11-1989 liep de bevrachtingsovereenkomst met Phs. van Ommeren Binnentankvaart af en kwam het schip HUNTER in de vaart. In 1990 liep eerst stuurboordmotor vast en korte tijd later ook bakboordmotor. Op 23-08-1990 moest de HUNTER (noodgedwongen) verkocht worden aan Breko Handel BV in Papendrecht. Breko werd hiermee naast scheepsbouwer ook reder. De hoofdmotoren werden door Breko vervangen en het schip werd daarna als GANTEL via een bevrachtingsovereenkomst met Van Ommeren, terug in de vaart gebracht. Tussen 30-06-1993 en 31-12-1993 verhuurd aan A. Avondrood en als PENELOPE in de vaart geweest (2309265). Op 31-12-1993 als LAGUN in de vaart gekomen.
In 1998 verkocht aan N.L.C. van de Geer in Drunen en hernoemd in VALLESIA (2323461). In 1998 voorzien van een nieuw ladinggedeelte en voorschip en opnieuw gebrand onder nummer 2323461. In 2008 voorzien van een geheel nieuw achterschip en opnieuw gebrand onder nummer 2326674.
In 2017 verkocht aan Voyage BV in Zwijndrecht en als VOYAGE in de vaart gekomen (2326674). Anno 2019 in de vaart. – Verbeteringen en aanvullingen van harte welkom.

Het sleeptankschip HOLSATIA wordt van de nieuwbouwwerf in Lauenburg naar Buschmann in Hamburg gesleept om zeeklaar gemaakt te worden voor de reis naar Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het sleeptankschip HOLSATIA, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip HOLSATIA, voor de sluis van Wemeldinge. De bestemming is de DOW in Terneuzen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip HOLSATIA buiten de sluis van Hansweert. Opnieuw is de DOW in Terneuzen de bestemming. Foto: Archief Arie Lentjes.


Motortankschip HOLSATIA, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip HOLSATIA, afvarend ter hoogte van Nijmegen. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het motortankschip HOLSATIA, opvarend met de tankduwbak VOTANK 8. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip HOLSATIA, samen met de tankduwbak VOTANK 8, opvarend beneden de Baanhoekbrug. Foto: Willem Keizer – met dank.


Het motortankschip HUNTER meldt zich op steiger bij de DOW in Terneuzen. Foto: J. Verduijn – met dank.


Het motortankschip PENELOPE, voor de kant bij Scheepswerf Breko in Papendrecht. – Foto: Leo Schuitemaker – met dank.


Het motortankschip LAGUN, opvarend op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, afvarend op de Oude Maas, ter hoogte van Spijkenisse. Foto: K. Hegemans – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, opvarend aan de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, opvarend aan de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, in dit geval met een zwarte boeiing en een gouden bies, op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: www.binnenvaart.eu – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, inmiddels voorzien van een witte boeiing, in 2007 op het Welplaatsteiger in de Botlek.


Het motortankschip VALLESIA, inmiddels voorzien van een witte boeiing, in 2007 op het Welplaatsteiger in de Botlek. Eén van de bemanningsleden, gekleed in een oude Vopak-overall, is bezig de naam wat extra accenten te geven.


Het motortankschip VALLESIA, inmiddels voorzien van een witte boeiing, in 2007 op het Welplaatsteiger in de Botlek. Eén van de bemanningsleden, gekleed in een oude Vopak-overall, is bezig de naam wat extra accenten te geven. Een ‘vlammetje’ boven de I (in plaats van een gewone punt) schijnt een nogal moeilijke exercitie te zijn.


Het motortankschip VALLESIA, inmiddels voorzien van een witte boeiing, in 2007 op het Welplaatsteiger in de Botlek. Na aanvankelijk wat tegenslagen staat het ‘vlammetje’ op de juiste plaats.


Het motortankschip VALLESIA, opvarend te Hirzenach. Foto: Dieter Henken – met dank.


Het motortankschip VALLESIA, op een regenachtige ochtend in de Welplaat-haven in de Botlek. We schrijven maart 2009.


Het motortankschip VALLESIA op de wachtsteigers in de Welplaathaven in de zomer van 2009. Opnieuw krijgt de kop een opknapbeurt. De zwarte band krijgt een zilverkleurig tintje.


Het motortankschip VALLESIA in april 2010 in de Welplaathaven.


Het voormalige achterschip van de VALLESIA (ex. HOLSATIA) als sloopgoed bij  Scheepssloperij RDM n Kampen. Foto: Jenet van de Eemspoort – met dank.


Het achterschip van de voormalige VALLESIA wordt met grote precisie op de sloopkade getakeld. Foto: Jenet van Eemspoort – met dank.


Het voormalige achterschip van de VALLESIA op de sloopkade bij de RDM in Kampen. Foto: Jenet van de Eemspoort – met dank.


Het voormalige achterschip van de VALLESIA op de sloopkade bij de RDM in Kampen. Ondanks vele verbouwingen zitten er in dit achterschip nog enkele platen die in 1955 gelegd werden voor het originele sleeptankschip HOLSATIA. Na een lang leven van 65 jaar verdwijnen deze nu ook voorgoed naar de hoog-ovens. Foto: Jenet van de Eemspoort – met dank.


Nog even een blik op de forse ‘kont’ van de voormalige VALLESIA. Een schip wat als sleeptankschip HOLSATIA in de vaart kwam en daarna, na ontelbare verbouwingen, maar liefst 65 jaar dienst deed. En het vaart nog altijd als motortankschip VOYAGE, alleen is daar geen stukje metaal meer aan te vinden wat ooit aan de oorspronkelijke HOLSATIA toebehoorde.  Foto: Jenet van de Eemspoort – met dank.


Het motortankschip VOYAGE, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip GANTEL, langszij het binnenvaartsteiger bij de DOW in Terneuzen. Foto: J. Verduijn / Archief Vereniging de Binnenvaart – met dank.
Het zandontziltingsvaartuig MAASVLAKTE 2 in de Mississippihaven in de Europoort. Foto: Archief Arie Lentjes.