Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2309265.
Scheepstype: Motortankschip – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1955.
Bouwwerf: Schiffswerft J.G. Hitzler AG in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 579.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 104.34 x 11.95 x 3.48.
Tonnage / Inhoud: 2318 / 3018.
Voortstuwing: 2 x 800 pk Stork, type DRO 218K, 8 cilinder, 4 tact, 750 omw/min. Motornummers: 10604-1 (sb) en 10604-2 (bb).
Aantal schroeven: 2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 16, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 320 cbm/uur motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam (1972).
Zusterschepen: FLANDRIA, FRISIA (zelfde bouwtekening).
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein.
Bijzonderheden: In 1955 gebouwd als sleeptankschip HOLSATIA.
In 1972 bij Scheepswerf Piet Hein (Schram) BV in Papendrecht omgebouwd tot motortankschip van 2307 ton met 16 tanks.
Om mee te kunnen concurreren in de chemievaart werd in 1988 het volledige ladinggedeelte en voorschip verwijderd en vervangen door een nieuw gebouwd ladinggedeelte en voorschip. Nieuwe tonnenmaat:  2829 ton met 12 tanks (104.74 x 11.98 x 3.48). Leidingsysteem van gegalvaniseerd staal, tanks voorzien van Dimecoating No. 9. Tevens voorzien van een actieve kopbesturing van 340 pk Daf.
Het oude ladinggedeelte en voorschip werd verkocht aan Boskalis/Oosterwijk BV in Amsterdam en omgebouwd tot zandontziltingsvaartuig. Heeft als MAASVLAKTE 2 (2318804) in de Mississipphaven in de Europoort gelegen. In 2004 gesloopt.
In 1990 hermotoriseerd met 2 x 900 pk ABC, type DX, 6 cilinder, 750 omw/min.
Na 1998, door N.L.C. van de Geer een aantal malen ingrijpend verbouwd. Zo werd in 1998 het ladinggedeelte en voorschip opnieuw vervangen. Nu door een dubbelwandig ladinggedeelte met centertanks en een nieuw voorschip (120.50 x 11.95 x 3.78 – 3772 ton). In 2008 werd het gehele achterschip vervangen. Tevens hermotoriseerd met 2 x 1065 pk Caterpillar, type 3508 Di-Ta.
Levensloop: Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 24-12-1985 verkocht aan Vof Exploitatiemaatschappij Holsatia in Driebruggen. Op basis van een bevrachtingsovereenkomst als HOLSATIA in de Van Ommeren tonnage blijven varen.
Op 10-11-1989 liep de bevrachtingsovereenkomst met Phs. van Ommeren Binnentankvaart af en kwam het schip HUNTER in de vaart. In 1990 liep eerst stuurboordmotor vast en korte tijd later ook bakboordmotor. Op 23-08-1990 moest de HUNTER (noodgedwongen) verkocht worden aan Breko Handel BV in Papendrecht. Breko werd hiermee naast scheepsbouwer ook reder. De hoofdmotoren werden door Breko vervangen en het schip werd daarna als GANTEL via een bevrachtingsovereenkomst met Van Ommeren, terug in de vaart gebracht. Tussen 30-06-1993 en 31-12-1993 verhuurd aan A. Avondrood en als PENELOPE in de vaart geweest (2309265). Op 31-12-1993 als LAGUN in de vaart gekomen.
In 1998 verkocht aan N.L.C. van de Geer in Drunen en hernoemd in VALLESIA (2323461). In 1998 voorzien van een nieuw ladinggedeelte en voorschip en opnieuw gebrand onder nummer 2323461. In 2008 voorzien van een geheel nieuw achterschip en opnieuw gebrand onder nummer 2326674.
In 2017 verkocht aan Voyage BV in Zwijndrecht en als VOYAGE in de vaart gekomen (2326674). Anno 2019 in de vaart. – Verbeteringen en aanvullingen van harte welkom.

 

Motortankschip HOLSATIA, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.