Eni-nr: | 2007232. |
Scheepstype: | Motortankschip – type IV/ADNR. |
Bouwjaar: | 1973. |
Bouwwerf: | Scheepswerf en Machinefabriek Vahali BV in Gendt. |
Bouwnummer: | 447. |
Proefvaart: | 14-01-1974. |
Afmetingen: | 109.96 x 11.40 x 3.48. |
Tonnage / Inhoud: | 3070 / 4065. |
Voortstuwing: | 2 x 1200 pk MAK, type 6MU 451AK, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornummers: 24852 (stuurboord) en 24853 (bakboord). |
Aantal schroeven: | 2, in straalbuizen. |
Kopschroef: | Ja, type onbekend. |
Aantal tanks: | 12 (stoomspiralen onbekend). |
Pompcapaciteit: | 2 x 350 cbm/uur motorpompen. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Niet bekend. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Holland. |
Bijzonderheden: | Vanaf de bouw voorzien van een centrale manoeuvreerstand. Door Van Ommeren omgebouwd tot type III / ADNR. Voorzien van dampretourleiding, niveau-signalering en waspoorten. |
Levensloop: | Gebouwd in opdracht van Rederij A. en L. Leenman BV in Sliedrecht en als INTERTANK VIII in de vaart gekomen (2007232). Op 01-03-1976 verkocht aan Murotank BV in Rotterdam en als INTERTANK VIII in de vaart gebleven. Op 15-06-1978 verkocht aan R.M. Verstichel-Mertens in Sint Martens-Latem in België en als INTERTANK VIII in de vaart gebleven. Voorzien van een Belgisch registratienummer (600….). Op 12-07-1978, vanuit een faillissement, gekocht door Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en hernoemd in HOLLANDIA (2007892). Op 02-10-1978 overgeschreven naar Fluvia SA in Fribourg in Zwitserland en als HOLLANDIA in de vaart gebleven (7001139). Op 30-12-1981 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en als HOLLANDIA in de vaart gebleven (2008525). Op 03-05-1989 verkocht aan Canard Schiffahrt AG in Basel en als HOLLANDIA in de vaart gebleven (7001551). Voer op een bevrachtingsovereenkomst mee in de Van Ommeren tonnage. In 1990 verkocht aan Otra Schiffahrt AG in Basel en hernoemd in OSTINATO. Voer aanvankelijk ook op een bevrachtingsovereenkomst mee in de Van Ommeren tonnage. In 1996 verkocht aan Gefo Oeltransport GmbH & Co in Hamburg en hernoemd in ANTWERPEN (4033280). In 1997 verkocht aan Vof Gemini in Nieuwegein en hernoemd in GEMINI (2323345). In 2002 verkocht aan J. Schepers in Amersfoort en hernoemd in BOLAVEN. In 2003 verkocht aan M. van Schijndel in Marktheidenfeld en hernoemd in TRISTAN (4802190). In 2012 verkocht naar Nigeria. |

Het motortankschip INTERTANK VIII komt lossen in de Oelhafen van Karlsruhe. Wat opvalt is dat het schip hier nog niet voorzien is van een duwsteven. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip INTERTANK VIII, opvarend ter hoogte van St. Goar. Inmiddels voorzien van een duwsteven en een tankduwbak. Foto: Teun de Wit – met dank.

Er is duidelijk iets niet goed gegaan tijdens het lossen van de INTERTANK VIII in Oelhafen van Karlsruhe. De brandweer is druk bezig een oliescherm te leggen. Wat opvalt is dat de laadarm met een touw aan dek staat vastgebonden. Foto: Stadsarchif Karlruhe – met dank.

Alle belangrijke maten van de HOLLANDIA samengebracht op een plastic plaatje voor in de stuurhut. De aankoop van de HOLLANDIA is kennelijk nogal snel gegaan want sommige delen van het schip zijn met de hand ingetekend. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HOLLANDIA, waarschijnlijk in de Petroleumhaven in Amsterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

De HOLLANDIA opvarend aan de Baanhoekbrug. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip HOLLANDIA op het Albertkanaal in België. Op deze foto is goed de duwsteven te zien. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HOLLANDIA, met de VOTANK 8 langszij, op de Nieuwe Maas boven Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HOLLANDIA. Tussen 1978 en 1989 het vlaggenschip van de Van Ommeren vloot. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip OSTINATO, afvarend op de Waal. De voormalige HOLLANDIA vaart op deze foto nog mee in de Van Ommeren tonnage. Wat op deze foto niet te zien is zijn de rood geverfde gangboorden. Een speciaal kenmerk waar de OSTINATO lang mee heeft rondgevaren. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip ANTWERPEN, met de vlag van Gefo in top, opvarend op de Benedenrijn. Foto: Paul Kombüchen – met dank.

Het motortankschip GEMINI, afvarend aan de Loreley. Foto: Jaap Koster – met dank.

Het motortankschip GEMINI, opvarend op de Benedenrijn. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip TRISTAN in maart 2005 in de Londenhaven, naast de Rozenburgsesluis. De kwaliteit van het schip is inmiddels sterk achteruit gegaan. Alle spanten zijn zo’n beetje te tellen.

Het motortankschip TRISTAN opvarend ter hoogte van Kamp Bornhofen (2015). Nog altijd onder de vlag van Gefo. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip TRISTAN, als HOLLANDIA eens de trots van de Van Ommeren vloot, klaar voor transport naar Lagos in Nigeria. Foto: Pieter Boers – met dank.

De voormalige HOLLANDIA op volle zee, voor de kust van de Ghanese haven-stad Tema. Foto: via M. Pols – met dank.

Tussen 1978 en 1989 voer de HOLLANDIA als vlaggenschip in de Van Ommeren vloot. Wie had ooit vermoed dat zij als roestig schroot zou eindigen op een tropisch strand aan de Afrikaanse westkust. Foto: via M. Pols – met dank.

Tussen 1978 en 1989 voer de HOLLANDIA als vlaggenschip in de Van Ommeren vloot. Wie had ooit vermoed dat zij als roestig schroot zou eindigen op een tropisch strand aan de Afrikaanse westkust. Foto: via M. Pols – met dank.

Het contrast kan niet groter zijn. De ‘kont’ van de voormalige HOLLANDIA met over stuuroord een palmboom. Foto: via M. Pols – met dank.