Eni-nr: | 2307277. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1940. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Noord Nederlandse Scheepsbouw in Hoogezand. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 67.00 x 8.42 x 2.30. |
Tonnage / Inhoud: | 794 / 1033. |
Voortstuwing: | 300 pk Deutz, type RV6M 345, 6 cilinder, 4 tact, 200 omw/min. Motornummer: 689887/9 |
Aantal schroeven: | 1 (straalbuis niet bekend). |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 200 cbm/uur motorpomp. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Latijnse naam voor Zwitserland. |
Bijzonderheden: | In 1960 werd het toerental van de hoofdmotor opgevoerd naar 400 toeren per minuut. De voortstuwingskracht nam hiermee toe tot 400 pk. Tevens overgemeten naar een diepgang van 2.62 en 935 ton. De HELVETIA lag van 1974 tot 1981 als vuilwater- en vatenschip aan de Strekdam in Rotterdam. Gebouwd voor een Duitse rederij was de HELVETIA het enige schip in de gehele vloot met een ligbad voor de gezagvoerder. |
Levensloop: | In 1940 gebouwd in opdracht van de Tankschiff Reederei GmbH in Duisburg en als TRG I in de vaart gekomen. Op 06-02-1947 door de geallieerden als oorlogsbuit toegewezen aan de Staat der Nederlanden. Op 22-07-1947 vervolgens door de Staat der Nederlanden toegewezen aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 29-10-1948 door de Staat der Nederlanden verkocht aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en hernoemd in HELVETIA. Op 12-11-1952 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 14-07-1981 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en gesloopt. Op 15-03-1983 officieel verwijderd uit het Kadaster. |