Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307277.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1940.
Bouwwerf:Scheepswerf Noord Nederlandse Scheepsbouw in Hoogezand.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.00 x 8.42 x 2.30.
Tonnage / Inhoud:794 / 1033.
Voortstuwing:300 pk Deutz, type RV6M 345, 6 cilinder, 4 tact, 200 omw/min. Motornummer: 689887/9
Aantal schroeven:1 (straalbuis niet bekend).
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:200 cbm/uur motorpomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Latijnse naam voor Zwitserland.
Bijzonderheden:In 1960 werd het toerental van de hoofdmotor opgevoerd naar 400 toeren per minuut. De voortstuwingskracht nam hiermee toe tot 400 pk. Tevens overgemeten naar een diepgang van 2.62 en 935 ton.
De HELVETIA lag van 1974 tot 1981 als vuilwater- en vatenschip aan de Strekdam in Rotterdam. Gebouwd voor een Duitse rederij was de HELVETIA het enige schip in de gehele vloot met een ligbad voor de gezagvoerder.
Levensloop:In 1940 gebouwd in opdracht van de Tankschiff Reederei GmbH in Duisburg en als TRG I in de vaart gekomen. Op 06-02-1947 door de geallieerden als oorlogsbuit toegewezen aan de Staat der Nederlanden. Op 22-07-1947 vervolgens door de Staat der Nederlanden toegewezen aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 29-10-1948 door de Staat der Nederlanden verkocht aan Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam en hernoemd in HELVETIA.
Op 12-11-1952 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 14-07-1981 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en gesloopt. Op 15-03-1983 officieel verwijderd uit het Kadaster.

 

De HELVETIA was uitermate geschikt voor de vaart op de Duitse kanalen. Hier vaart zij ‘leeg’ op het Mittellandkanal. Vanwege de lage bruggen is de stuurhut neergeklapt. Foto: Archief Arie Lentjes.

 

Machinist Jan van de Harst op het achterschip van de HELVETIA. Hier zien we de HELVETIA nog met haar oude, typisch Duitse stuurhutje, Foto: J. van de Harst – met dank.

Het motortankschip HELVETIA, in de Boudewijnsluis in Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip HELVETIA op de Lek, ter hoogte van Krimpen en Lekkerkerk. Foto: Archief Arie Lentjes.

De HELVETIA onderweg naar Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HELVETIA. Aan deze foto is goed te zien dat de HELVETIA geen typisch Van Ommeren schip was. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HELVETIA, afvarend op het Dortmund-Ems-Kanal. Foto: Archief Arie Lentes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Veranderende milieuregels noopten tankvaartrederijen er in de jaren zeventig van de vorige eeuw toe hun ladingresten, bilgewater, afgewerkte smeerolie, verfrestanten, oude vaten en dergelijke gecentraliseerd af te geven. Van Ommeren koos ervoor hiervoor een oud tankschip af te meren aan de Strekdam. Zij koos hier de oude HELVETIA voor, welk schip ooit als ‘oorlogsbuit’ in 1946 de vloot was komen versterken. Hier ligt het motortankschip SARDINIA langszij de HELVETIA tijdens het afgeven van bilgewater. Foto: Collectie Ton Wilting – met dank.