Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304263.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1929.
Bouwwerf: Scheepswerf NV v/h Rijkee & Co in Rotterdam.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 38.46 x 5.03 x 2.13.
Tonnage / Inhoud: 243 / 322.
Voortstuwing: 60 pk Deutz, type SOMZ 330, 2 cilinder, 2 tact, 430 omw/min.
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 6.
Pompcapaciteit: 140 cbm/uur Houttuin motorpomp en 80 cbm/uur stoompomp.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: BRIENZ, BRUGG, CHUR, en MARTIGNY.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse stad Gstaad.
Bijzonderheden: Tijdens oorlogshandelingen op de Main gezonken. Na de oorlog door eigen personeel van de Shell geborgen. Na reparatie opnieuw in de vaart gebracht. Omgebouwd voor het transport van stookolie. Hiervoor voorzien van een ketelruim en stoomgenerator. Nieuwe tonnenmaat: 228 ton. In Hermotoriseerd met 100 pk Brons, motor-nummer: 5750. In 1966 hermotoriseerd met 155 pk Deutz, type A8 M517, motornummer: 207 8096/103.
Levensloop: Op 20-05-1937 verkocht aan de Bataafsche Import Maatschappij NV in ‘s-Gravenhage en hernoemd in SHELL X. Op 30-01-1948 overgeschreven aan Shell Nederland NV in ‘s-Gravenhage en hernoemd in SHELL 10. Op 25-02-1960 overgeschreven naar Shell Nederland Verkoopmaatschappij NV in ‘s-Gravenhage en niet hernoemd. Op 08-11-1965 verkocht aan Klaas de Boer in Urk en hernoemd in ALMERE II. Op 03-03-1967 verkocht aan Rederij Almere NV in Urk en niet hernoemd. In maart 1990 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Foto’s niet beschikbaar