Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310047.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1957.
Bouwwerf:Hilgers AG in Rheinbrohl.
Bouwnummer:8110.
Proefvaart:08-10-1957.
Afmetingen:79.84 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1408 / 1723.
Voortstuwing:2 x 400 pk Bolnes, type 8 L, 8 cilinder, 4 tact, 430 omw/min. Motornummers: 1587 en 1588.
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ARGOVIA, RHODANIA, ARMENIA, THURGOVIA en VALLESIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Georgië, een republiek in de voormalige Sovjet-Unie. 
Bijzonderheden:Stapelloop: 20-08-1957.
Overdracht: 08-10-1957.
In 1969 bij Boele Bolnes verlengd naar 99.82 meter en 1855 ton. Tevens voorzien van hydraulisch stuurwerk en koproer.
In 1985, bij het invaren van de Rupel, aan de grond gelopen en zware cascoschade opgelopen. Als sloopgoed opgelegd aan de Strekdam. Op 30-12-1985 aangekocht door A. Kooren in Rozenburg en hersteld. Tien meter ladingruimte werd verwijderd. Daarna werd het schip, op basis van een bevrachtingsovereenkomst, als GEORGIA, terug in de vaart gebracht.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. De GEORGIA was hiermee één van de oudste schepen van de oorspronkelijke Van Ommeren vloot. Op 30-12-1985 verkocht aan A. Kooren in Rozenburg en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als GEORGIA in de vaart gebleven. Op 31-03-1994 overgeschreven naar Scheepvaartbedrijf A. Kooren BV in Rozenburg. In 2000 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel.

De doopplechtigheid van het motortankschip GEORGIA bij Schiffswerft Hilgers in Rheinbrohl op 08-10-1957. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip GEORGIA, in vol ornaat op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.


Motortankschip GEORGIA, opvarend in het gebergte. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip GEORGIA, afvarend, voor de invaart van de sluis van Kostheim op de Main (kmr. 4). Foto: D. Groenewegen van de Weyden – met dank.


Terwijl het motortankschip  GEORGIA opvarend was ter hoogte van de Waldhof in Mannheim, had zij het motortankschip THURGOVIA op sleeptouw vanwege motorproblemen. Vanuit de Industriehafen (kmr 431.5)  kwam het Duitse motortankschip ANNA II de Rijn op varen. Tijdens die manoeuvre viel het stuurwerk van de ANNA II uit, waardoor ze dwars voor de GEORGIA verdaagde. Een aanvaring was niet voorkomen. De GEORGIA boorde zich zowat tot aan het midscheeps van de ANNA II. De THURGOVIA kon vastmaken op het achterschip van de ANNA II en wist zo de verstrengelde schepen op hun plaats te houden. Foto: D. Groenewegen van den Weyden – met dank.


Het scheelde niet veel of de GEORGIA had de ANNA II in twee helften gedeeld. Foto: D. Groenewegen van den Weyden – met dank.


Het scheelde niet veel of de GEORGIA had de ANNA II in twee helften gedeeld. Foto: D. Groenewegen van den Weyden – met dank.


De (verlengde) GEORGIA doet even langzaam aan want zij heeft de Keulse bunkerboot van BP langszij. Opvallend zijn de reeds verhoogde tankdeksels en het centrale afblaasventiel. Een blindplaatje voor de losslang was zeker even niet voorhanden. Foto: C. Lokker – met dank.


Laden bij de Amatex in Amsterdam. Foto: C. Lokker – met dank.


Motortankschip GEORGIA, inmiddels weer 10 meter korter, op een bevrachtingsovereenkomst met Van Ommeren in de vaart voor Antonie Kooren. Foto: Archief Arie Lentjes.


Motortankschip GEORGIA, varend voor Kooren uit Rozenburg, Foto: Ab de Jongh – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip GEORGIA na gestrand te zijn bij het invaren van de Rupel, met zware cascoschade (geplooid), afgemeerd aan de Strekdam. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motortankschip GEORGIA. Archief: Arie Lentjes.
Het motortankschip GEORGIA heeft gelost bij de Shell in Luik en gaat, via Antwerpen, leeg terug naar Rotterdam. Recht vooruit het sluizencomplex van Klein Ternaaien, maar de GEORGIA gaat bakboord uit het Albertkanaal op. Foto: P. Oudmaijer – met dank.
Het motortankschip GEORGA in de ‘Doorsteek’ van het Plateau van Caestert, aan het begin van het Albertkanaal vanuit Luik gezien. De doorgraving van dit plateau, in Nederland de Sint Pietersberg genoemd, was noodzakelijk vanwege de enorme hoogteverschillen. Zonder deze doorgraving zou het Albertkanaal maar liefst zestig meter hoger hebben komen te liggen. Foto: P. Oudmaijer – met dank.
De ‘Doorsteek’ van het Plateau van Caestert is niet de enige doorgraving in het Albertkanaal. Hier nadert het motortankschip de doorgraving van het Kempens Plateau bij Briegden-Berenbroek, waar we ook de aansluiting met de Zuid-Willemsvaart vinden. Foto: P. Oudmaier – met dank.
Een bijzonder inkijkje in de stuurhut van de GEORGIA. Links van het haspel de radarmonitor. Het apparaat schuin daarboven is waarschijnlijk de bochtaanwijzer. Foto: P. Oudmaijer – met dank.
Een bijzonder inkijkje in de stuurhut van de GEORGIA. Rechts van het haspel de motorbediening. Het pookje wat we tussen de spaken van het haspel zien is de bediening van het koproer en daarboven de koperen spreekbuis (met fluit) voor communicatie met de machinekamer. Foto: P. Oudmaijer – met dank.
Het motortankschip GEORGIA, varend onder de vlag van Kooren, gefotografeerd op de Nieuwe Maas (of is dit als het Scheur) in Rotterdam. Foto: B. van Nes – met dank.