Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:2309850.
Scheepstype:Motortankschip – type: III/ADNR.
Bouwjaar:1957.
Bouwwerf:Schiffswerft Hilgers AG in Rheinbrohl.
Bouwnummer:8080.
Proefvaart:21-07-1970.
Afmetingen:99.90 x 12.00 x 2.87.
Tonnage / Inhoud:2349 / 2893.
Voortstuwing:2 x 660 pk Stork Ricardo, type RH 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 700 omw/min. Motornummers: 10488-1 (stuurboord) en 10488-2 (bakboord).
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Onbekend.
Aantal tanks:16, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:FLANDRIA en HOLSATIA (van dezelfde tekening).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de provincie Friesland.
Bijzonderheden:Gebouwd in 1956 als sleeptankschip. In 1970 bij Piet Hein (Schram) Bolnes omgebouwd tot motortankschip van 2349 ton. Besturing: 2 Beckerroeren met centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Tevens voorzien van radar en radiotelegrafie.
Levensloop:Op 03-01-1979 verkocht naar Transtank NV in Antwerpen en hernoemd in HASSELT (6001734). In het najaar van 1989 opgelegd in de Insteek-haven in Moerdijk. Op 29-03-1990 verkocht aan Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel en in 1992 gesloopt.
De opbouw (roef + stuurhut) werd verkocht aan Scheepsmakelaars Huizinga en Lubbers BV in Gorinchem en in gebruik genomen als kantoor-schip annex autosteiger. Inmiddels in gebruik als drijvend kantoor van de Koninklijk Nederlandse Reddings Maatschappij, met als ligplaats de Oosterscheldekering.

 

Het sleeptankschip FRISIA, op een voor ons totaal onbekende losplaats. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe woning van de FRISIA werd over het water aangevoerd en met een kraan aan dek geplaatst. Foto: Archief Arie Lentjes.

Na de ombouw tot motortankschip kreeg de FRISIA een vaste stalen stuurhut en heuse centrale manoeuvreerstand. De overgang van sleeptankschip tot motor-tankschip kon niet groter zijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het bemanningsverblijf van de omgebouwde FRISIA. Ook hier ontbreekt het typische houten kunstwerk, wat deel uit lijkt te maken van de plantenbak, niet. Foto: Archief Arie Lentjes.

De FRISIA tijdens haar ‘maiden voyage’ als motortankschip onderweg naar Basel. Foto: Archief Arie Lentjes.

Deze eerste reis eindigde echter door een ernstige motorstoring in Greffern. Om schip en lading veilig te stellen schoten meerdere Van Ommeren te hulp. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA in de haven van Godorf. De tankduwbak VOTANK 8, ligt waarschijnlijk op een ander steiger. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA, opvarend ter hoogte van St. Goar. Voor de kop staat de tankduwbak VOTANK 8. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA, met opzij de tankduwbak VOTANK 8, wordt in Oberwesel opgelopen door het motortankschip CASPIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA afvarend op de Waal, met de tankduwbak VOTANK 8 langszij. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA heeft vastgemaakt aan het Utrechtse Kanaleneiland. Waarschijnlijk is het wachten op de aflos. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA in het Antwerpse havengebied. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FRISIA voor groot onderhoud op de dwarshelling bij Boele Bolnes. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HASSELT (ex FRISIA), afvarend op de Beneden-Schelde. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip HASSELT, opgelegd in voormalige Insteekhaven van Moerdijk.

He motortankschip HASSELT, opgelegd in voormalige Insteekhaven van Moerdijk.

Het motortankschip HASSELT, opgelegd in voormalige Insteekhaven van Moerdijk. Langszij het patrouillevaartuig van de toenmalige havenmeester van Moerdijk en het vletje van de wachtsman van de HASSELT.

Het brugfront van de HASSELT in de Insteekhaven van Moerdijk. Van links naar rechts poseren: Pol (de wachtsman), oud gezagvoerder (niet van de FRISIA) Henk Lentjes, diens echtgenote Joke en Dita Lentjes-Smit, de echtgenote van de fotograaf.

Oud kapitein Henk Lentjes voor het eerst van zijn leven achter een centrale manoeuvreerstand. Wachtsman Pol van Transtank kijkt goedkeurend toe.

Het drijvende kantoor van de KNRM, aan de Oosterscheldekering. Zouden de redders van nu weten dat hun huidige kantoor in het verleden drijvend werd aangevoerd naar de werf. Foto: Archief Arie Lentjes.