Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309434.
Scheepstype:Motortankschip – type III/ADNR.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf:Schiffsbau Ewald Berninghaus GmbH in Duisburg, Duitsland.
Bouwnummer:735.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:99.90 x 12.00 x 2.87.
Tonnage / Inhoud:2349 / 2893.
Voortstuwing:2 x 660 pk Stork Ricardo, type RH 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 700 omw/min. Motornummers: 10487-1 (stuurboord) en 10487-2 (bakboord).
Aantal schroeven:2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:16, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:FRISIA, HOLSATIA (van dezelfde bouwtekening).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de noordelijke Belgische deelstaat Vlaanderen.
Bijzonderheden:Gebouwd in 1956 als sleeptankschip. In 1970 bij Piet Hein (Schram) Bolnes omgebouwd tot motortankschip van 2349 ton. Besturing: 2 Beckerroeren met centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Tevens voorzien van radar en radiotelegrafie.
In 19.. tijdens de afvaart op de achterste tanks geplooid en gedeeltelijk gescheurd. Van zwaardere dekbalken voorzien maar het probleem van plooien werd hiermee maar gedeeltelijk opgelost. In 1981 bij Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht omgebouwd tot motorvrachtschip van 2864 ton (94.50 x 11.98 x 3.49).
Het oude ladinggedeelte werd gebruikt als ponton onder het Chinees/Indisch restaurant OCEAN PARADISE (samen met het ladinggedeelte van de voormalige AQUITANIA).
In …. werden de hoofdmotoren vervangen door 1 x 1030 pk Yanmar en 1 x 950 Cummins. Later werd de 950 pk Cummins vervangen door een 1300 pk Cummins. De gegevens over het vervangen van de hoofdmotoren zijn niet helemaal duidelijk. Nadere informatie is van harte welkom.
Levensloop:Sinds 1972 Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam. Op 25-02-1981 verkocht aan Scheepvaart en Handelsonderneming H. Snippe BV in Nieuwegein en te koop aangeboden. Op 07-05-1981 verkocht aan Firma L.W. de Bruijn & Zn. in Terneuzen en hernoemd in SAVANNA II. Op 11-05-1984 overgeschreven naar L.W. de Bruijn en L.A. de Bruijn, beide in Terneuzen. Niet hernoemd.
Op 14-04-1992 verkocht aan Vof Cornet-Baggerman in Werkendam en hernoemd in MERWEDE. In 2014 bij de RDM in Kampen gesloopt.

Het motortankschip FLANDRIA heeft gelost bij de Deferol in de Mühlauhafen in Mannheim. Foto: Teun de Wit – met dank..


Het motortankschip FLANDRIA opvarend beneden de brug van Nijmegen. Voor de kop de vaste tankduwbak VOTANK 5. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motortankschip FLANDRIA met de tankduwbak VOTANK 5 onderweg naar de DOW in Terneuzen. Foto: Archief Arie Lentjes.


De duweenheid FLANDRIA/VOTANK 5 in de opvaart boven het Binger Loch. De ruim 1300 pk van de FLANDRIA waren voldoende om de combinatie door het ‘Loch’ te helpen. Voorspan was deze keer niet nodig. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het duwende motortankschip FLANDRIA, gefotografeerd vanaf de VOTANK 5 in de opvaart boven het Binger Loch. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip FLANDRIA en de tankduwbak VOTANK 5 in de haven van Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip FLANDRIA en de tankduwbak VOTANK 5 in de haven van Antwerpen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het imposante brugfront van de FLANDRIA, waar vooral het wapen van Rotterdam opvalt. Onder de brug hangt het nodige wasgoed te drogen. Foto: Archief Arie Lentjes.


De centrale manoeuvreerstand van het motortankschip FLANDRIA. Voor veel oudere Van Ommeren kapiteins in die jaren een wonder van techniek. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het is dan ook niet vreemd dat de FLANDRIA, FRISIA en HOLSATIA werden bemand met vooral jongere kapiteins en bemanningsleden. Foto: Archief Arie Lentjes.


Een kijkje in het bemanningsverblijf van de FLANDRIA. Het typische Van Ommeren kunstwerk ontbreekt ook hier niet. De bemanning heeft er zelf maar een voetbaltafel bijgezet. Foto: Archief Arie Lentjes.


Tijdens een ledige afvaart op de Benedenrijn plooide de FLANDRIA op haar achterste tanks. Bij Schram werden sterkere dekbalken aangebracht. Hiervoor moest een deel van het dek verwijderd worden. Een oplossing bood het echter niet, later plooide de FLANDRIA opnieuw. Foto: Archief Arie Lentjes.


Terwijl de FLANDRIA voor sterkere dekbalken aan de werf lag, werden ook de schroeven en de roeren nog eens onder handen genomen. Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motorvrachtschip MERWEDE in 1993 aan de Hartelkade in de Europoort. Foto: Arie Lentjes.


Het motorvrachtschip MERWEDE, baant zich een weg door het ijs op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Willem Keizer – met dank.


Het motorvrachtschip MERWEDE, opvarend ter hoogte van Eich. Foto: Teun de Wit – met dank.


Het motorvrachtschip MERWEDE, opvarend op de Duitse Benedenrijn. Foto: H. Dehoust – met dank.


Het motortankschip MERWEDE, opvarend beneden de Loreley. Foto: J. Koster – met dank.


De voormalige FLANDRIA, als motorvrachtschip MERWEDE afvarend te Wesel. Voor de MERWEDE is de Franse duwboot HYPOLYTHE BLOCH ook in de afvaart. Foto: binnenvaart.eu – met dank.


Ondanks dat de MERWEDE vaak met steenkool of ijzererts beladen werd, behoorde containers ook tot het ladingpakket. Hier ligt de MERWEDE in de Londenhaven (naast de Rozenburgse Sluis). Langszij het beunschip MAAIKE en de bunkertanker THINFUELLA (ex. SHELL 1) van Ceetrans. Foto: J. Koster – met dank.


Het motorvrachtschip MERWEDE, met langszij de duwbak MERWEDELTA, vertrekt vanaf het oude autosteiger in de Mississippihaven. De bestemming is slechts een klein stukje varen, namelijk de EMO in dezelfde haven.


Een bekende trekpleister in Rotterdam. Het drijvende Chinese restaurant en Seafood Market NEW OCEAN PARADISE in de Parkhaven. De pontons waarop dit restaurant is gebouwd bestaan uit de oude ladinggedeeltes van de AQUITANIA en FLANDRIA.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motorvrachtschip MERWEDE op een voor ons onbekende locatie.
Foto: D. Cornet – met dank
Het motorvrachtschip MERWEDE, met de duwbak MERWEDELTA voor de kop, met een volle lading steenkool, gefotografeerd op een voor ons onbekende locatie . Foto: D. Cornet – met dank.
Het motorvrachtschip MERWEDE, gefotografeerd vanaf de duwbak MERWEDELTA, opvarend op de Duitse Benedenrijn. Foto: D. Cornet – met dank.
Na 58 jaar trouwe dienst, eerst als sleeptankschip, daarna als motortankschip en uiteindelijk als (duwend) motorvrachtschip volgde in 2014 onherroepelijk het einde voor de voormalige FLANDRIA. Foto: D. Cornet – met dank.
De schamele resten van het motorvrachtschip MERWEDE bij Scheepssloperij RDM in Kampen in 2014. Foto: D. Cornet – met dank.
De motortankschepen FLANDRIA en LIBIA in de sluis van Wemeldinge in 1975. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.