Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2309434.
Scheepstype: Motortankschip – type III / ADNR.
Bouwjaar: 1956.
Bouwwerf: Schiffsbau E.Berninghaus GmbH in Duisburg, Duitsland.
Bouwnummer: 735.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 99.90 x 12.00 x 2.87.
Tonnage / Inhoud: 2349 / 2893.
Voortstuwing: 2 x 660 pk Stork Ricardo, type RH 218 K, 8 cilinder, 4 tact, 700 omw/min. Motornummers: 10487-1 (sb) en 10487-2 (bb).
Aantal schroeven: 2, voorzien van straalbuizen.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 16, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 320 cbm/uur Houttuin motorpompen.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen: FRISIA, HOLSATIA (van dezelfde bouwtekening).
Betekenis Scheepsnaam: Naar de noordelijke Belgische deelstaat Vlaanderen.
Bijzonderheden: Gebouwd in 1956 als sleeptankschip. In 1970 bij Piet Hein (Schram) Bolnes omgebouwd tot motortankschip van 2349 ton. Besturing: 2 Beckerroeren met centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening. Tevens voorzien van radar en radiotelegrafie.
In 19.. tijdens de afvaart op de achterste tanks geplooid en gedeeltelijk gescheurd. Van zwaardere dekbalken voorzien maar het probleem van plooien werd hiermee maar gedeeltelijk opgelost. In 1981 bij Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht omgebouwd tot motorvrachtschip van 2864 ton (94.50 x 11.98 x 3.49).
Het oude ladinggedeelte werd gebruikt als ponton onder het Chinees/Indisch restaurant OCEAN PARADISE (samen met het ladinggedeelte van de voormalige AQUITANIA).
In …. werden de hoofdmotoren vervangen door 1 x 1030 pk Yanmar en 1 x 950 Cummins. Later werd de 950 pk Cummins vervangen door een 1300 pk Cummins. De gegevens over het vervangen van de hoofdmotoren zijn niet helemaal duidelijk. Nadere informatie is van harte welkom.
De MERWEDE werd in 2014 gesloopt bij Scheeps-sloperij RDM in Kampen.
Levensloop: Sinds 1972 Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam. Op 25-02-1981 verkocht aan Scheepvaart en Handelsonderneming H. Snippe BV in Nieuwegein en te koop aangeboden. Op 07-05-1981 verkocht aan Firma L.W. de Bruijn & Zn. in Terneuzen en hernoemd in SAVANNA II. Op 11-05-1984 overgeschreven naar L.W. de Bruijn en L.A. de Bruijn, beide in Terneuzen. Niet hernoemd.
Op 14-04-1992 verkocht aan Vof Cornet-Baggerman in Werkendam en hernoemd in MERWEDE. In 2014 gesloopt.

 

Het motortankschip wacht op stroom op een nieuwe reis. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motorvrachtschip MERWEDE aan de Hartelkade in de Europoort. Foto: Arie Lentjes.