Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2308543.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1953.
Bouwwerf:Jos Boel & Zn. in Temse, België.
Bouwnummer:1303.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:66.94 x 8.15 x 2.63.
Tonnage / Inhoud:873 / 1079.
Voortstuwing:550 pk Stork met Buchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min, motornummer: …. .
Aantal schroeven:1 met straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 180 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:THESSALIA, TOSCANIA, APULIA, ARCADIA, UMBRIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het land van de Etrusken, een oud volk in het midden van Italië.
Bijzonderheden:In 19.. verlengd naar 79.99 meter en 1121 ton.
Levensloop:Op 21-06-1971 verkocht aan de Rheinische Tank Reederei AG in Düsseldorf, Duitsland en hernoemd in BALDENEYSEE. Op 28-06-1977 afgevoerd van de sterkte en aansluitend gesloopt.

Het motortankschip ETRURIA, opvarend aan de Loreley. Het dagpassagiersschip BISMARCK van de KD volgt dezelfde koers. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ETRURIA, afvarend op de Boven-Rijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ETRURIA, opvarend beneden de Loreley. De sloep van de loods vaart mee aan de middenbolder. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BALDENEYSEE (ex. ETRURIA), achter in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.