Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2310300.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1958.
Bouwwerf:  J.G. Hitzler in Lauenburg, Duitsland. 
Bouwnummer: 629.
Proefvaart: 16-10-1958.
Afmetingen: 79.96 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud: 1434/1732.
Voortstuwing: 690 pk Stork Hesselman, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7548. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven: 1, met straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbelleidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen: ALBISIA, TIBERIA, MOGUNTIA, PADUSIA en VISURGIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar de rivier de Doubs, een zijrivier van de Saône.
Bijzonderheden: Stapelloop: 21-08-1958.
Proefvaart: 16-10-1958.
Overdracht: 21-10-1958.
Voorzien van radar- en radiotelefonie.
Levensloop: Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. In 1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam.
In 1985 verkocht aan International Slop Disposal BV in Rotterdam en als MARE CLARUM in de vaart gekomen. In 1996 gesloopt.

 

Het motortankschip DUBISIA, met één van de sleepschepen van Van Ommeren in één van de sluizen op de Bovenrijn. Archief: Arie Lentjes.

De voormalige DUBISIA, als vuilwaterschip MARE CLARUM in de Tweede Petroleumhaven in Rotterdam. Foto: H.W. Lentjes.