Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2306235.
Scheepstype:Motortankschip – N/open.
Bouwjaar:1939.
Bouwwerf:Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer:883.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.00 x 8.19 x 2.23.
Tonnage / Inhoud:698/962.
Voortstuwing:400 pk Stork, type HO 27.5 x 45, 8 cilinder, 4 tact, 340 omw/min, motornummer: 4317.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10.
Pompcapaciteit:2 x 140 cbm/uur.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ALBANIA, MACEDONIA en THRACIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Dalmatië, een regio in Kroatië.
Bijzonderheden:In 19.. overgemeten naar een diepgang 2.33 meter met 732 ton en 985 cbm. Tevens voorzien van twee ladingpompen van 115 cbm/uur per stuk.
In 1960, als HARKORTSEE, door onkunde van de bemanning tijdens laden gebroken. Na reparatie opnieuw als HARKORTSEE in de vaart gekomen.
Levensloop:In 1960 verkocht aan de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en als HARKORTSEE in de vaart gekomen. In 1972 verkocht naar Firma Aquarius NV in Rotterdam. Daarna onbekend.

Het motortankschip DALMATIA, met voorspan opvarend aan de Loreley. De sloep van de loods hangt langszij op de middenbolder. Foto: Archief H. Platje – met dank.

Motortankschip HARKORTSEE (ex DALMATIA), door een foute belading gebroken in de haven van Duisburg. Foto: Archief Arie Lentjes.

Gebroken tijdens laden. Het achterschip van de HARKORTSEE (ex DALMATIA) ligt bijna onder water. Foto: Archief Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Feierabend op de Bovenrijn. De DALMATIA heeft met twee voordraden vastgemaakt aan de wal. Omdat er niet overal bolders aan de wal stonden is de kans groot dat de draden, of dubbel of met een sluiting, om een boom gezet zijn. Het anker werd alleen gezet om bij het vertrek de kop van de wal te krijgen. Foto: Archief J. van Poele – met dank.