Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309132.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1954.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:572.
Proefvaart:04-01-1955.
Afmetingen:66.96 x 8.25 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:932 / 1123.
Voortstuwing:500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 6995. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CANDIA, IONIA, CARIA, DORIA, MYSIA en MAGNESIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg).
Betekenis Scheepsnaam:Naar het eiland Cyprus.
Bijzonderheden:Stapelloop: 16-11-1954.
Proefvaart: 04-01-1955.
Overdracht: 04-01-1955.
In 1961 bij Scheepswerf Boele Bolnes verlengd naar 79.96 meter en 1118 ton met 12 tanks (1394 cbm). In 1983 overgemeten naar 1122 ton.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 17-12-1976 verkocht aan Rijn Ster NV in Antwerpen en als PIONIER 6 (6001560) in de vaart gekomen. Op 13-06-1983 verkocht aan Mercurius Scheepvaart BV in Zwijndrecht en als DEVEL 6 (2317054)  in de vaart gekomen. Op 15-09-1984 verkocht aan Scheepvaartonderneming Statrans BV in Hendrik Ido Ambacht en als STATRANS in de vaart gekomen. Op 01-06-1984 verkocht aan D.A. Buitenhek in Dordrecht en hernoemd in DARIUS. Op 16-04-1986 vernoemd in THOR.  Op 21-04-1987 verkocht aan R.Jonker in Ridderkerk en als THOR in de vaart gebleven. Op 13-05-1991 verkocht aan Inverdo BV in Dordrecht en als THOR in de vaart gebleven. Op 20-12-1991 verkocht aan M.H. van Opzeeland en hernoemd in DIANA. Aansluitend verkocht. In 1992 verkocht aan de Wijs & Rijk BV in Raamsdonksveer en hernoemd in TYRO. In 2002 verkocht aan Dessau Schiffahrt AG in Dessau en hernoemd in BRASIL. In 2006 verkocht aan H.M. Bruinsma in Zwijndrecht en hernoemd in NEPTUNUS (02327527). Aansluitend doorverkocht aan J.P. Wijgand Fueltransport BV in Dinteloord en hernoemd in FUELTRANS 6. In 2010 overgeschreven naar Fueltrans Holding BV in Dintelmond en niet hernoemd. Na 2010 onbekend.

Het motortankschip CYPRIA, opvarend ter hoogte van Orsoy. Foto: www.binnenvaart.eu – met dank.

Een schril contrast met de stuurhut van een modern binnenvaartschip. Een haspel, de motorbediening, een kompas en een vlonder als vloer. Dat was het wel. Toch heeft ook de CYPRIA in haar tijd alle uithoeken van de Rijn en haar zijrivieren en kanalen gezien. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CYPRIA, afvarend in de sluis van Dorsten op het Wesel-Dattlen kanaal. Om de lage bruggen van het kanaal te kunnen passeren moest de stuurhut worden neergeklapt. Foto: A. van der Leer.

Met 500 ton gasolie gestrand op een mosselbank in de ‘Witte Tonnen Vlije’ op de Oosterschelde. Met hoogwater kwam de CYPRIA weer netjes vlot. Foto: A. van der Leer.

Het motortankschip CYPRIA, hier in Duisburg, wachtend op een nieuwe reis. Foto: A. van der Leer.

Het motortankschip DARIUS, afvarend ter hoogte van het Noordereiland in Rotterdam. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip THOR (ex. CYPRIA), afvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: W. Keizer – met dank.

Het motortankschip THOR, met de vlag van de Internationale Tankvaart Vereniging (ITV) in de voormast. Door gebrek aan werk lag de THOR langdurig afgemeerd aan de Maaskade in Rotterdam. De ITV bood uiteindelijk ook geen soelaas. Foto: H.W. Lentjes.

Het motortankschip THOR (ex. CYPRIA) min of meer werkloos opgelegd aan de Maaskade in Rotterdam. Foto: H.W. Lentjes.

Henk Lentjes, loopt deemoedig door het gangboord van de THOR. De staat van onderhoud is wel eens beter geweest.

Het motortankschip DIANA, inmiddels voorzien van een nieuwe stuurhut, afvarend te Beneden Leeuwen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip TYRO, hier afvarend ter hoogte van Bendorf. Na het debacle met de ITV, kreeg de voormalige CYPRIA nog jaren een waardig bestaan. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip BRASIL, gaat rond in de monding van de Rheinhafen in Koblenz, om achteruit de haven in te varen. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip BRASIL (ex. CYPRIA), in de Geulhaven in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip NEPTUNUS, varend op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip FUELTRANS 6, wachtend op een nieuw reisje. Om alvast de nodige boodschappen te doen is vastgemaakt in de Rotterdamse Maashaven. Foto: Pieter Broers – met dank.

Het motortankschip FUELTRANS 6, varend op het Amsterdam-Rijnkanaal, net voorbij de Amsterdamsebrug. Foto: Ruud Mulder – met dank.

Het motortankschip FUELTRANS 6, ter hoogte van Dordrecht. Foto: Dieter Henken – met dank.

Het motortankschip FUELTRANS 6, in 2014 gefotografeerd op het Binnen-IJ in Amsterdam. Het is niet duidelijk waarom de voor- en achterboeiing in de kleuren van Jongen BV – Zwijndrecht (De Hoop) zijn geschilderd. Nadere informatie hieromtrent is zeer welkom. Foto Danny Reijne – met dank.

Het motortankschip FUELTRANS 6, gefotografeerd bij het uitvaren van Oranje-sluizen in Amsterdam. Foto Danny Reijne – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip CYPRIA op één van haar eerste reizen naar ‘boven’, gefotografeerd in de omgeving van Ludwigshafen in 1955. Onder het motto ‘verf van de werf is geen verf’ is de roef geheel kaal gemaakt en minutieus in de lijnolie gezet. Foto: Collectie F. Lunding – met dank.