Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2311691.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1963/1964.
Bouwwerf: Scheepswerf Joh. van Duijvendijk BV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 115.
Proefvaart: 31-01-1964
Afmetingen: 54.87 x 6.61 x 2.44.
Tonnage / Inhoud: 500 / 570.
Voortstuwing: 275 pk Industrie, type 5 D 6, 4 tact, 5 cilinder, 500 omw/min. Motornummer: 4443.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis 
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 180 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar: Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam.
Zusterschepen: Onbekend.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Zwitserse plaats Chur.
Bijzonderheden: In 1982, in opdracht van het Algemeen Vrachtkantoor, omgebouwd tot motortankschip van 499 ton.
Levensloop: In 1963/1964 gebouwd in opdracht van A. Heuvelman uit Ouderkerk a/d IJssel en als motorvrachtschip QUA VADIS in de vaart gekomen. Op 25-08-1966 overgeschreven naar Vof Firma C. Heuvelman in Ouderkerk a/d IJssel en als QUA VADIS in de vaart gebleven. Op 03-07-1974 verkocht aan E. van der Ben in Krimpen a/d IJssel en hernoemd in MARTINA.
Op 30-11-1982 verkocht naar het Algemeen Vrachtkantoor BV in Rotterdam en aansluitend omgebouwd tot motortankschip. Op 18 april 1983 als motortankschip van 499 ton terug in de vaart gekomen en hernoemd in ALVRACHT 8.
Op 13-07-1989 verkocht aan Federal Express Logistic Services in Barendrecht en niet hernoemd. Op 24-12-1991 verkocht aan Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam en hernoemd in CURIA.
Op 08-05-1992 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2000 overgeschreven naar Vopak Vegoil BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2002 verkocht aan D. Schunselaar in Rotterdam en niet hernoemd. In 2014 verkocht naar A. Witfeld in Zwijndrecht en hernoemd in RANA. In 2018 verkocht aan Swets BV in Zwijndrecht en hernoemd in AMSTELKADE.
Anno 2019 in de vaart.

 

Het motortankschip ALVRACHT 8, ter hoogte van de oude Botlekbrug. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip ALVRACHT 8, inmiddels in de kleuren van Federal Express, ligt te lossen in Emmerich. Foto: J. Telleman – met dank.

Het motortankschip CURIA, in de Antwerpse haven. Foto: F. van Otterdyk – met dank.

Het motortankschip CURIA bij de Nieuwe Matex in Vlaardingen. Foto: H.W. Lentjes.

Het motortankschip CURIA, afvarend te Papendrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip CURIA, opvarend ter hoogte van Beneden-Leeuwen. Foto: T. van der Zee – met dank.

Het motortankschip CURIA, inmiddels in de kleuren van Vopak Barging, afvarend aan de Baanhoekbrug. Foto. Willem Keizer – met dank.

Het motortankschip CURIA, in de Botlek Centrale Geul in oktober 2009. Het schip is tijdelijk verhuurd aan Fluvia AG in Basel. Vandaar de gele kleuren.

Het motortankschip CURIA, uitvarend van de Botlek Centrale Geul in oktober 2009. Het schip is tijdelijk verhuurd aan Fluvia AG in Basel. Vandaar de gele kleuren.

De voormalige ALVRACHT 8 en CURIA, hier als RANA afvarend te Dordrecht. Foto: D. Henken – met dank.

Het motortankschip RANA afvarend te Dordrecht. Foto: D. Henken – met dank.

Het motortankschip RANA in de Rotterdamse Maashaven in de zomer van 2017. Foto: Pieter Broers – met dank.