Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310485.
Scheepstype:Motortankschip, type N/open.
Bouwjaar:1959.
Bouwwerf:Hitzler Werft GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:640.
Proefvaart:28-07-1959.
Afmetingen:79.82 x 9.50 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1432 / 1725.
Voortstuwing:2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornummer: 7807 + 7808.
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 kubieke meter per uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:RAURICIA, SARINIA en SEDUNIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Zwitserse stad Chur.
Bijzonderheden:Stapelloop: 21-05-1959.
Proefvaart: 28-07-1959.
Overdracht: 28-07-1959.
In 1964 omgebouwd tot duwend motortankschip met een laadvermogen van 1384 ton. Voorzien van centrale manouevreerstand, hydraulisch stuurwerk en koproer. Voer met een tot duwbak omgebouwd sleeptankschip.
In 1980 hermotoriseerd met 2 x 500 pk Stork Werkspoor, type DRO 216, motornummers: 11047-01 + 11047-02.
In 1998 geheel verbouwd en geschikt gemaakt voor het transport van chemicaliën. Voorzien van een nieuw voorschip, dubbelwandig ladinggedeelte, nieuwe roef en een nieuwe stuurhut. Tevens hermotoriseerd met 2 x 640 pk Cummins. Nieuwe tonnenmaat: 2007 ton – 86.00 x 11.40 x 3.21. Als ZEEMEEUW in de vaart gebleven.
In 2011 aangepast voor bunkerwerk. Uitgerust met een bunkergiek en een extra ladingpomp voor zware stookolie.
Levensloop:Op 22-08-1974 verkocht aan Shell Nederland Verkoop Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in SPIJKERPLAAT. Op 09-05-1988, verkocht aan Transportonderneming K.J. van Dorsten BV in Meppel en hernoemd in ZEEMEEUW.
Voer lange tijd in charter voor Gebr. Broere in Dordrecht en aansluitend voor Vopak Barging. In 2009 verkocht aan Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel en hernoemd in CT ROME. In april 2011 op basis van een huurkoopcontract gecharterd door de Verenigde Tankrederij en hernoemd in ROME. Voer voornamelijk voor Oliehandel Klaas de Boer in het havengebied van Amsterdam. In 2012 verkocht aan Neerlandic Tankers BV in Oegstgeest en hernoemd in SKADI. Anno 2019 als SKADI in de vaart.
Het motortankschip CURIA, op de Bvenrijn voor anker. Foto: Archief Arie Lentjes

Het motortankschip CURIA, op waterstand geladen, voor anker aan de Strekdam. Boven de kranenbalk is nog net het dak van het kantoorschip OMNIA te zien. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, met een sleeptankschip in aanhang, heeft zo te zien een rustig plekje opgezocht om voor anker te gaan. De locatie is ons onbekend. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met de tankduwbak SILEZIA langszij. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met een tankduwbak langszij.

Het motortankschip CURIA, opvarend op de Waal, met de tankduwbak SILEZIA langszij. Foto: Archief Arie Lentjes.

In 1964 werd de CURIA geschikt gemaakt om een tankduwbak te duwen. Eén van de aanpassingen was een centrale manoeuvreerstand. De ruimte in de stuurhut werd daarmee niet direct veel groter. De roerganger zat met zijn ‘kont’ zowat op de kaartentafel. Aan de damwand te zien vaart de CURIA hier een sluis in. Foto: Archief Arie Lentjes.

Inmiddels opgeschut in de sluis houdt de matroos een oogje in het zeil. Nog even en hij kan zijn draadje losgooien en de CURIA haar weg vervolgen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA met de tankduwbak SILEZIA, opvarend op de Waal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CURIA, in een latere periode. De ouderwetse radar-antenne is inmiddels vervangen door een modernere versie en op het stuurhutdak is een zogenaamde periscoop geplaatst. Waar de draad vanaf de middenbolder naartoe gaat is vooralsnog een raadsel. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT,

Het motortankschip SPIJKERPLAAT, uitvarend Beatrixsluis in Vreeswijk. Foto: Archief J. den Haan – met dank.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT (ex CURIA), afvarend aan het Noordereiland.

Het motortankschip SPIJKERPLAAT (ex CURIA), afvarend aan het Noordereiland. Het hoge kantoor van Makelaardij Ooms is het voormalige kantoor van W. van Driel. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ZEEMEEUW, uitvarend van de Volkeraksluizen. Foto: Teun de Wit – met dank.

De ZEEMEEUW op Steiger 2 bij de BP in de Botlek (Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip ZEEMEEUW op Steiger 2 bij de BP in de Botlek (Derde Petroleumhaven). Voor bevrachter Zwaans wordt benzine geladen voor het Shell-depot in Hengelo.

De ZEEMEEUW op een steiger in de Geulhaven. Foto: mevr. Van den Heuvel - Lentjes - met dank.

De ZEEMEEUW op een steiger in de Geulhaven, wachtend op een steiger bij de Booy Clean om de tanks schoon te maken. Foto: mevrouw Van den Heuvel – Lentjes – met dank.

De CURIA op steiger bij de Booy Clean in de Geulhaven. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW (ex. CURIA) op jet steiger van de Booy Clean in de Geulhaven. Foto: mevrouw Van den Heuvel-Lentjes – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW heeft gelost bij het depot in Hengelo, en wacht om te kunnen schutten in de sluis van Eefde (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW heeft gelost bij het depot in Hengelo, en wacht om te kunnen schutten in de sluis van Eefde (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW vaart de sluis van Eefde in. (Twenthe-Rijnkanaal). Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) - met dank.

Groen licht voor de ZEEMEEUW. Met een rustig ‘gangetje’ vaart de oude CURIA de sluis van Eefde binnen. Foto: Leo Schuitemaker (oktober 1991) – met dank.

De ZEEMEEUW verlaat de sluis van Eefde en gaat voor een nieuwe reis op weg richting Rotterdam (oktober 1991). Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

Het is nog even rustig aan voor de De ZEEMEEUW. Meerdere schepen liggen te wachten om te kunnen schutten en ze liggen niet allemaal op de meest gunstige plaats. Maar dan kan het ‘vol aan’ vooruit’, richting Rotterdam (oktober 1991). Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW ter hoogte van het Kanaleneiland in Utrecht. Foto: J. Boersema – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW, na de grote verbouwing voor anker in Leverkusen. In de mast de vlag van Gebr. Broere. Foto: Jochem Driessen - met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW, kort na de verbouwing in 1998, voor anker in Leverkusen. In de voormast de rood-wit-rode vlag van Gebr. Broere. Foto: Jochem Driessen – met dank.

Het motortankschip ZEEMEEUW, opvarend ter hoogte van Sant Goarshausen. Niemand zal in dit tankschip nog een oude Van Ommeren tanker in herkennen. Foto: J. Koster – met dank.

De ZEEMEEUW, hier inmiddels varend in de kleuren van Vopak Barging, loopt in 2005, vanaf de Nieuwe Waterweg de Derde Petroleumhaven binnen. Vooral de groen/rode band was een complete aanfluiting.

De ZEEMEEUW, hier inmiddels varend in de kleuren van Vopak Barging, loopt in 2005, vanaf de Nieuwe Waterweg de Derde Petroleumhaven binnen. Vooral de groen/rode band was een complete aanfluiting.

De ZEEMEEUW aan het Wachtsteiger aan de Welplaatkade.

De ZEEMEEUW aan de Wachtsteiger aan de Welplaatkade.

Het motortankschip ZEEMEEUW in de Botlek Centrale Geul in 2008.

Het motortankschip ZEEMEEUW tijdens het uitvaren van de Botlek Centrale Geul in de zomer van 2008. De rood/groene band is inmiddels overgeschilderd en geheel rood geworden.

Het motortankschip ZEEMEEUW bij de Esso Botlek in 2009.

Deze foto werd genomen kort voor het moment dat het motortankschip ZEEMEEUW werd verkocht naar Scheepvaartonderneming Europe BV in St. Michielsgestel. Het schip ligt hier te lossen bij de Esso in de Botlek Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip CT ROME in de haven van Antwerpen. Foto: D. Henken – met dank.

Het motortankschip ROME, gefotografeerd op het Schelde-Rijnkanaal in 2011. Foto: J. Driessen – met dank.

Het motortankschip ROME voor een bunker onderweg naar Amsterdam, varend op het Amsterdam-Rijnkanaal. Foto: R. Keuvelaar – met dank.

Het motortankschip SCADI, opvarend aan de Kauber Pfalz in maart 3013.

Het motortankschip SCADI, opvarend aan de Kauber Pfalz in maart 3013. Foto: Gerd Schuth – met dank.

Het motortankschip SCADI, afvarend ter hoogte van Wittlaer in augustus 2013. Foto: J. Driessen – met dank.