Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309653.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:596.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:79.94 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1428 / 1734.
Voortstuwing:640 pk Stork Hesselman, type HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min. Motornummer: 7241. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:AMISIA, ODERIA, TRAVIA, ISARIA, WISMARIA, ARGENTORIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork).
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Duitse stad Kleef.
Bijzonderheden:Overdracht: 31-07-1956.
In 1966 bij scheepswerf De Noord in Alblasserdam aangepast voor stookolietransporten. Hiervoor uitgerust met een Clayton verwarmingsketel.
In 1983/1984 omgebouwd tot wacht- en magazijnschip voor de vloot van Gastankvaartmaatschappij Chemgas. De hoofdmotor werd hiervoor in november 1983 verwijderd en de machinekamer verbouwd tot ketelruimte. In januari 1984 hernoemd in PLETSCHBACH II.
Had als ligplaats de Worringen Ort (kmr. 708), in de omgeving van Dormagen.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. Op 04-01-1984 verkocht naar Gastankvaartmaatschappij ‘Chemgas’ BV in Rotterdam en hernoemd in PLETSCHBACH II. Inmiddels afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

Het motortankschip CLIVIA lost in oktober 1984 een lading stookolie bij de energiecentrale aan het Winschoterdiep (Groningen). Dit soort partijen stookolie waren alleen bedoeld als strategische voorraad en werden, wanneer niet gebruikt, in het voorjaar van het opvolgende jaar weer teruggevaren. Zowel de Shell als de BP waren actief in dit werk. Foto: C. Gankema – met dank.

Het motortankschip CLIVIA, opvarend op de Bovenrijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een blik op de stuurhut van de CLIVIA. De radar staat er al op, maar de periscoop ontbreekt nog. Foto: A. Elen – met dank.

De messroom aan boord van de CLIVIA. Ondanks dat één en ander nu gedateerd overkomt waren de verblijven van de Van Ommeren schepen zeer modern voor hun tijd. Foto: A. Elen – met dank.

De PLETSBACH II (ex CLIVIA) op haar vaste plaats op de Worringen Ort (kmr. 708) in de omgeving van Dormagen.

De PLETSBACH II (ex CLIVIA) aan de werf voor groot onderhoud. Foto: Dieter Henken – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip CLIVIA, waarschijnlijk in de strenge winter van 1962/1963 op een voor ons onbekende locatie. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.
De naamplank van de CLIVIA met H.J. de Winde uit Schoondijke als gezagvoerder. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motortankschip CLIVIA heeft zojuist Schleuse Oberhausen op het Rhein-Hernekanal verlaten en gaat richting Duisburg. Wachtend voor de sluis ligt de RAURICIA en daarvoor een onbekende 1400 tonner. Vanwege de lage bruggen op het kanaal zien we veel afgebroken stuurhutten. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motortankschip CLIVIA op het Rhein-Hernekanal beneden de sluis van Oberhausen. Heel vaag in de verte is de Gasometer van Oberhausen te zien; eens de grootste hoogovengashouder van Europa en thans een belangrijk onderdeel van het Industriële Erfgoed van het Ruhrgebied. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motortankschip CLIVIA, op waterstand geladen ter hoogte van Salzig. Foto: Teun de Wit – met dank.
De Grote Sluis van Hansweert ligt helemaal vol met enkel Van Ommeren schepen, waaronder maar liefst vier ‘ombouwers’. Uiterst links ligt de LIBIA, dan volgen de SICILIA en TUNISIA en uiterst rechts de 1400 tonner CLIVIA. Achter de SICILIA ligt de WANDRIA en het laatste schip wat de sluis komt invaren is ook ‘ombouwer’. Foto: Archief Arie Lentjes en Binnenvaart.EU – met dank.