Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr:3031014.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1932.
Bouwwerf:Scheepswerf Boot in Leiden.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:50.75 x 6.60 x 2.27.
Tonnage / Inhoud:459 / 608.
Voortstuwing:200 pk Deutz, type: SVMV 145, 4 cilinder. Motornummer: 263838-40. Bouwjaar: 1932.
Aantal schroeven:1.
Aantal tanks:8, zonder stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 120 cbm/uur.
Eigenaar:Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Onbekend.
Bijzonderheden:Oorspronkelijke gegevens: 50.00 x 6.60 x 2.25, 2 ruimen, 471 ton, 200 pk Deutz, type: SVMV 145, 4 cilinder, motornr: 263837-40. Twee laadbomen, twee dekmotoren en drie lieren. In 1947 omgebouwd tot motortankschip van 459 ton met 8 tanks.
Op 01-02-1949 werd de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam (een volle dochter van het Duitse Stinnes-concern) door de Nederlandse Staat, via het Nederlands Beheerinstituut (afdeling Stichting Beheer Rijnschepen) gedwongen haar tankvloot, als herstelbetaling voor geleden oorlogsschade bij openbare inschrijving te huur aan te bieden. Phs. van Ommeren NV wist deze vloot in handen te krijgen en in februari 1949 konden zo vijf motortankschepen aan de vloot worden toegevoegd. Zij bleven weliswaar onder hun oude namen in de vaart, maar werden verder volledig door Van Ommeren berederd. Van 1949 tot 1953 huurde Van Ommeren deze vloot, voor een bedrag van 50.000 gulden per jaar, direct van de Stichting Beheer Rijnschepen en van 1953 tot en met 1956 rechtstreeks van de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV. Najaar 1956 werd door Van Ommeren besloten het huurcontract niet te verlengen en begin 1957 gingen de schepen definitief terug over naar de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn. Veel voormalig personeel van Matterhorn bleef echter bij Van Ommeren en werd op andere schepen geplaatst.
Levensloop:In 1932, als motorvrachtschip gebouwd in opdracht van Sleepschip Critias NV in Rotterdam (directie: D.J.L. Akkermans) en als REGINA COELI in de vaart gekomen. Op 25-04-1939 verkocht aan de Scheepvaartmaatschappij Matterhorn NV in Rotterdam en hernoemd in MATTERHORN IV.
Op 26 november 1941, in verband met de invasie van Engeland door de Duitse Kriegsmarine in beslag genomen (kadastrale circulaire: 2977 – nr: 40.). Op 19-04-1951 teruggeleverd aan de rechtmatige eigenaar. 
Op 21-04-1952 hernoemd in CENTRUST V. Op 01-04-1963 verkocht aan B. Smit in Rotterdam en hernoemd in BS II. In 1965 verkocht aan de Internationale Transport Handelsonderneming NV in Rotterdam en hernoemd in GRECO 2. In 1966 verkocht aan de Continentale Handel und Transport AG in Vaduz (Liechtenstein) en hernoemd in ZURICH (niet van Europanummer veranderd). Aansluitend doorverkocht aan J. van der Stasse en hernoemd in MARJO. In 1972 verkocht aan Arie Rijsdijk – Boss en Zonen NV in Hendrik Ido Ambacht. In 1984 verkocht aan Arbez Beheer BV in Hendrik Ido Ambacht. Daarna onbekend. 
 
Het motortankschip CENTRUST V op de Nieuwe Maas, ter hoogte van de Strekdam. Foto: Archief Van Ommeren - met dank.

Het motortankschip CENTRUST V op de Nieuwe Maas, ter hoogte van de Strekdam. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip CENTRUST V, wachtend voor een sluis. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CENTRUST V, wachtend voor de sluis van Wintham op de Brusselse Vaart. Foto: Archief Arie Lentjes.