Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2305799. 
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1937.
Bouwwerf:Elsflether Schiffswerft in Elsfleth, Duitsland.
Bouwnummer:210.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.00 x 8.02 x 2.20.
Tonnage / Inhoud:703 / 943.
Voortstuwing:350 pk Deutz.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10.
Pompcapaciteit:1 x 150 cbm/uur.
Eigenaar:Hugo Stinnes Handel en Transport Maatschappij NV in Rotterdam.
ZusterschepenCENTRUST II en CENTRUST III 
Betekenis Scheepsnaam:Onbekend. 
Bijzonderheden:Op 01-02-1949 werd de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam (een volle dochter van het Duitse Stinnes-concern) door de Nederlandse Staat, via het Nederlands Beheerinstituut (afdeling Stichting Beheer Rijnschepen) gedwongen haar tankvloot, als herstelbetaling voor geleden oorlogsschade bij openbare inschrijving te huur aan te bieden. Phs. van Ommeren NV wist deze vloot in handen te krijgen en in februari 1949 konden zo vijf motortankschepen aan de vloot worden toegevoegd. Zij bleven weliswaar onder hun oude namen in de vaart, maar werden verder volledig door Van Ommeren berederd. Van 1949 tot 1953 huurde Van Ommeren deze vloot, voor een bedrag van 50.000 gulden per jaar, direct van de Stichting Beheer Rijnschepen en van 1953 tot en met 1956 rechtstreeks van de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV. Najaar 1956 werd door Van Ommeren besloten het huurcontract niet te verlengen en begin 1957 gingen de schepen definitief terug over naar de Scheepvaart Maatschappij Matterhorn. Veel voormalig personeel van Matterhorn bleef echter bij Van Ommeren en werd op andere schepen geplaatst.
In 1947 hermotoriseerd met 450 pk Deutz, motornr: 402078/82.
In 1966 verlengd naar 79.95 meter met 12 tanks en 1043 ton. Tevens hermotoriseerd met 500 pk Deutz, 8 cilinder, motornr: 3175399/404.
Levensloop:In 1936 gebouwd in opdracht van de Gewerkschaft Mattias Stinnes GmbH in Essen (het overkoepelend moederbedrijf van het gehele Stinnes-concern). Op 27-02-1937 als CENTRUST I voor de Hugo Stinnes Handel en Transport Maatschappij NV in Rotterdam (onder Nederlandse vlag) in de vaart gekomen.
Op 24-11-1937 overgeschreven naar de Algemeene Rotterdamsche Maatschappij voor Handel en Crediet NV in Rotterdam (een semi Duitse bank voor het beheer van Duitse tegoeden in het buitenland) en niet hernoemd. Op 17-04-1939 overgeschreven naar Scheepvaart Maatschappij Matterhorn NV in Rotterdam en opnieuw niet hernoemd.
Op 21-11-1966, na de verlenging hernoemd in AUGUST PLEINES en op 26-01-1967 overgeschreven naar de Vereinigte Stinnes Rheinreedereien GmbH in Duisburg-Ruhrort en onder Duitse vlag gebracht. In 1970/1971 in opdracht van Fendel-Stinnes Schiffahrt AG gesloopt.

 

Het motortankschip CENTRUST I aan het Stadspark in Ludwigshafen. Alle moeite wordt gedaan om de kapiteinsvrouw veilig aan de wal te krijgen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het is 21 oktober 1954, het motortankschip CENTRUST I meert af aan het Stadspark in Ludwigshafen. Alle moeite wordt gedaan om de echtgenote van de kapitein veilig aan de wal te krijgen voor een boodschapje. Op deze foto zijn onder andere te zien: Koos Spreeuwers (stuurman), Leen Mudde en Piet Gunter (matroos) en de vrouw van de kapitein (Addy Verduijn.???). Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CENTRUST I, afvarend beneden de spoorbrug van Mannheim (kmr. 424) met een sleepschip van de Bayerische Lloyd (BL) in aanhang. Foto: Archief Phs. van Ommeren.

Het motortankschip CENTRUST I, afvarend beneden de spoorbrug van Mannheim (kmr. 424) met een sleepschip van de Bayerische Lloyd (BL) in aanhang. Foto: Archief Phs. van Ommeren – met dank.

Kapitein G. verduin, matros/motordrijver Piet Gunter en stuurman Koos Spreeuwers in de machinekamer van de CENTRUST I, druk doende om de 450 pk Deutz van 1947 aan de praat te krijgen. Foto: Archief Arie lentjes.

Kapitein G. Verduijn, matroos/motordrijver Piet Gunter (op de voorgrond) en stuurman Koos Spreeuwers in de machinekamer van de CENTRUST I, druk doende om de 450 pk Deutz van 1947 aan de praat te krijgen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het einde van het huurtijdperk loopt hier langzamerhand ten einde.

Het einde van het huurtijdperk loopt hier langzamerhand ten einde. Het schip heet hier nog wel CENTRUST I, maar de haaientanden van Stinnes zijn reeds op de boeiing gezet. Foto: Archief Arie Lentjes.

Op deze foto, duidelijk van na 1966, is de voormalige CENTRUST I, inmiddels verlengd en als AUGUST PLEINES, voor Stinnes, in de vaart. Archief Arie Lentjes.

Op deze foto is de voormalige CENTRUST I, inmiddels als AUGUST PLEINES van Stinnes in de vaart. Archief Arie Lentjes.