Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307761.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf De Biesbosch NV in Dordrecht.
Bouwnummer:336.
Proefvaart:27-08-1951.
Afmetingen:79.96 x 10.09 x 2.52.
Tonnage / Inhoud:1231 / 1597.
Voortstuwing:2 x 450 pk Sulzer, type 6 TW-24, 6 cilinder, 2 tact, 400 omw/min.  
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen. 
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leiding systeem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:CASPIA, LEMANIA en RAETIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar het Kaukasus gebergte.
Bijzonderheden:Proefvaart: 27-08-1951.
Overdracht: 27-08-1951.
In 1970 verlengd naar 97.99 x 10.09 x 2.82 met 12 tanks. Nieuwe tonnenmaat: 1839 met 2117 kubieke meter inhoud. Tevens voorzien van hydraulisch stuurwerk en een koproer. 
Levensloop:Op 16-11-1973 overgeschreven naar Bragtank AG in Basel en hernoemd in PIZ KECH (7000988). In 1985 overgeschreven naar Van Ommeren Bragtank AG in Basel en niet hernoemd. In 1985 verkocht naar P. Diez in Marktheidenfeld en als LA PALOMA in de vaart gekomen (4306030). In 19.. verkocht aan R. Mark in Hasloch en niet hernoemd. In 1990 bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel gesloopt. 

 

Het motortankschip CAUCASIA, opvarend in Basel. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip CAUCASIA, opvarend op de Bovenrijn. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CAUCASIA voor anker op de Rijn ter hoogte van Duisburg/Ruhrort. Ondanks dat de CAUCASIA al bijna is afgeladen moeten nog twee tanks ontgast worden (zie de koelzeilen) voor een klein partijtje chemiecaliën. Foto: archief Van Ommeren.

Het motortankschip CAUCASIA meert af, ergens op het Grand Canal ‘d Alsace in de winter van 1963. De zwierboom moet worden gebruikt om aan de wal te komen. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip PIZ KESCH waarschijnlijk ergens op de Bovenrijn. De witte paaltjes langszij zijn vooralsnog een raadsel. Het lijken mij geen wrijfhouten. Foto: archief Jochem Driessen – met dank.

Het motortankschip PIZ KESCH in de kleine sluis van Ottmarsheim. Foto: Teun de Wit – met dank.

Het motortankschip PIZ KESCH. Locatie is onbekend maar het lijkt op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: archief Arie Lentjes.

De LA PALOMA en de DORDRECHT 20 op Lichtersteiger 2 bij de Nieuwe Matex in de Rotterdamse Derde Petroleumhaven. Duidelijk een plaatje uit: ‘andere tijden’. Foto: Henk Lentjes.

Het motortankschip LA PALOMA, opvarend te Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

 

Het motortankschip CAUCASIA, met een sleeptankschip in aanhang, ligt klaar om ‘kop voor’ te nemen na een goede nachtrust ergens op de Bovenrijn. De sleepcilinder is reeds in de mast gehesen zodat deze niet vergeten kan worden. Foto; E. de Haan – met dank.