Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

 

 

Eni-nr:2305852.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1937.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:649.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:65.03 x 8.11 x 2.24.
Tonnage / Inhoud:672 / 934.
Voortstuwing:400 pk Stork, typeA/BRO 216 K, 5 cilinder, 2 tact. Motornummer 3995.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10. 
Pompcapaciteit:2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met een dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:ANDALUSIA, VALENCIA en CANTABRIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar Castilië, een landstreek in Spanje.
Bijzonderheden:Lag na de Tweede Wereldoorlog opgesloten in Berlijn, binnen de Russische bezettingszone. Keerde pas in 1947, samen met de TIBERIA, terug naar Nederland.
In 1961 hermotoriseerd met 420 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 8246.  Overgemeten naar 683 ton.
In 1964, bij Scheepswerf Van der Giessen en De Noord, verlengd naar 79.53 x 8.10 x 2.51 met 996 ton en 1192 cbm inhoud met 12 tanks. Tijdens de verlenging voorzien van stoomspiralen en een Clayton stoomgenerator voor het transport van stookolie. Ook voorzien van een nieuwe Houttuin ladingpomp van 240 cbm/uur.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-10-1974 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. Op 20-12-1982 overgeschreven naar Stolha BV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 27-07-1983 gesloopt volgens de gegevens van het Kadaster (afdeling Schepen).
Wat er tussen 18-10-1974 en 27-07-1983 met het schip gebeurd is niet duidelijk. Aannemelijk is dat de CASTILIA reeds in 1974/1975 gesloopt werd maar niet door de sloperij werd aangemeld bij het Kadaster (afdeling Schepen). Pas bij de oprichting van Stolha BV (een dochteronderneming van Stolk’s Handelsonderneming) werd duidelijk dat de CASTILIA niet meer bestond en alsnog werd afgemeld. In het geval van Stolk’s Handelsonderneming zijn er meer van dit soort gevallen bekend. Wij gaan ervan uit dat de CASTILIA rond 1974/1975 gesloopt werd.

 

Het motortankschip CASTILIA, gefotografeerd in Birsfelden. Foto: Archief Arie Lentjes

Het motorrankschip CASTILIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.