Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2307148.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1947.
Bouwwerf:Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer:741.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:66.90 x 8.15 x 2.31.
Tonnage / Inhoud:740 / 954.
Voortstuwing:400 pk Stork, type H.O. 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 5784. 
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:AUSTRALIA, TASMANIA, CAPRICORNIA en VICTORIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Golf van Carpentaria, in het noorden van Australië.
Bijzonderheden:Stapelloop: 03-07-1947.
Overdracht: 20-03-1948.
Motorvermogen in 1961, middels Büchi-drukvulling opgevoerd naar 500 pk bij 340 omw/min. In 1961 overgemeten naar een diepgang van 2.32 meter en 741 ton. In 19.. voorzien van 2 x 115 cbm/uur Houttuin motorpompen.
In 1971 omgebouwd tot motorvrachtschip van 838 ton met 2 ruimen (66.85 x 8.15 x 2.53).
Levensloop:Op 24-09-1971 verkocht aan W. Snippe in Rotterdam en aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip en op 31-12-1971 verkocht aan B. de Jong in Zwijndrecht. Hernoemd in FIDUCIE II. In 1991 gesloopt.

 

Het motortankschip CARPENTARIA, aan het Stadspark in Mannheim/Ludwigshafen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip CARPENTARIA, opvarend te Mannheim, ter hoogte van Faules Eck. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CARPENTARIA. Waarschijnlijk te Anderlecht. Foto: Archief Arie Lentjes.