Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
  
Eni-nr:2309133.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1954/1955.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler in Lauenburg, Duitsland. 
Bouwnummer:571.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:67.03 x 8.25 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:934 / 1127.
Voortstuwing:500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 6996. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen:IONIA, CYPRIA, DORIA, MYSIA, MAGNESIA en CANDIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler).
Betekenis Scheepsnaam: Naar Carië, een Griekse kolonie in Klein-Azië.
Bijzonderheden:Stapelloop: 09-12-1954.
In 1962 bij Boele Bolnes verlengd naar 77.96 x 8.24 x 2.62 en 1118 ton / 1395 cbm met 12 tanks. In 1981 omgebouwd tot motorvrachtschip. Maat en tonnage onbekend. In 1986 bij Scheepswerf St. Barbara in Eisden, België voorzien van een nieuw ladinggedeelte. Nieuwe maat: 86.80 x 9.50 x 3.01 en 1648 ton. Waarschijnlijk tijdens deze verbouwing ook voorzien van een nieuwe hoofdmotor van 950 pk Cummins en een kopschroef aangedreven door een 220 pk Daf.
Levensloop:In 1974 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en als CARIA in de vaart gebleven. Op 07-10-1981 verkocht aan M.M.A.P. Rottiers in Gent, België. Omgebouwd tot motorvrachtschip van …. ton en als ARAGON (6001938) in de vaart gekomen. In 1991 verkocht aan J. van Dijk in Dordrecht en als SPLENDID (2319971) in de vaart gekomen, aansluitend in hetzelfde jaar doorverkocht aan Vof Arcotrans in Krimpen aan de IJssel en als VALE in de vaart gekomen. In 2003 verkocht aan Vof Lamborieux in Heerjansdam en hernoemd in LAMBORIEUX. In 2007 verkocht aan Sympathie Shipping BV (E. van Dam) in Kudelstaart en hernoemd in SYMPATHIE. In 2011 overgeschreven naar Vof Sympathie in Kudelstaart en niet hernoemd. Anno 2017 in de vaart.

Motortankschip CARIA, langszij de MYSIA aan de Strekdam in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

De motortankschepen CARIA en BURGUNDIA, voor anker te Salzig. Foto: Archief Arie Lentjes.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motorvrachtschip ARAGON, met het motorvrachtschip BANZAI langszij, opvarend ter hoogte van Beneden-Leeuwen in 1990. Foto: R. Keuvelaar – met dank.
Het motorvrachtschip SPLENDID, opvarend op de Moezel ter hoogte van Cochem. Eén van de cruiseschepen van de KD ligt ligt afgemeerd aan de wandelpromenade langs de Moezel. Foto: Teun de Wit en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip VALE, opvarend op de Moezel ter hoogte van Mertert in 1998. Foto: D. Peters – met dank.
Het motorvrachtschip LAMBORIEUX, opvarend ter hoogte van Düsseldorf. Foto: Paul Kombüchen en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip SYMPATHIE, in 2013 in de sluis van Eddersheim (Main). De twee de sluiskolk is in groot onderhoud. Foto: J. Gesinn – met dank.
Het motorvrachtschip SYMPATHIE aan de loswal in de haven van Goor aan het Twentekanaal in 2014. Foto: H. Platje en Binnenvaart.EU – met dank.