Eni-nr: | 2307146. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1947. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel. |
Bouwnummer: | 742. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 66.90 x 8.15 x 2.21. |
Tonnage / Inhoud: | 700 / 964. |
Voortstuwing: | 400 pk Stork, type H.O. 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 5785. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10. |
Pompcapaciteit: | 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen. Als enige van deze serie niet voorzien van stoomspiralen. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | AUSTRALIA, TASMANIA, CARPENTARIA en VICTORIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Capricornia, in dit geval vernoemd naar een landstreek in het noordoosten van Australië. Er zijn echter meerdere betekenissen mogelijk. |
Bijzonderheden: | Als enige van de AUSTRALIA serie niet uitgerust met stoomspiralen. Motorvermogen in 1952, middels Büchi-drukvulling opgevoerd naar 500 pk bij 340 omw/min.In 1960 overgemeten naar 66.90 x 8.15 x 2.32 meter en 747 ton. In 19.. voorzien van 2 x 115 cbm/uur Houttuin motorpompen. In 1987 voorzien van een 528 pk Deutz hoofdmotor. |
Levensloop: | Op 12-11-1952 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 28-11-1960 overgeschreven naar de Rheinische Tankreederei GmbH in Düsseldorf en hernoemd in QUELLENSEE (4018890). In 1977 verkocht naar W.Lubberding in Markheidenfeld en hernoemd in KÖLN. In 1981 hernoemd in ILKA L. In 1991 bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel gesloopt. |

Motortankschip CAPRICORNIA, met ‘laag water’ opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Nogmaals de CAPRICORNIA aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CAPRICORNIA, met de kop in de wal. Foto: Archief Arie Lentjes.

Motortankschip CAPRICORNIA met een stevige bries op de Westerschelde. Foto: Archief: Arie Lentjes.

Motortankschip ILKA-L, op Steiger 7 bij de BP in de Botlek. Foto: Arie Lentjes.

Motortankschip ILKA-L, op Steiger 7 bij de BP in de Botlek. Foto: Arie Lentjes.

Motortankschip ILKA-L, inmiddels klaar voor de sloop bij Scheepssloperij Nederland in ‘s-Gravendeel. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.