Eni-nr: | 2316908. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1963. |
Bouwwerf: | Chantier Naval de Rupelmonde in Rupelmonde, België. |
Bouwnummer: | Onbekend. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 54.95 x 6.60 x 2.45. |
Tonnage / Inhoud: | 500 /566. |
Voortstuwing: | 540 pk Deutz, type SBA 8 M 816 W, 8 cilinder, 1650 omw/min. Motornummer: 5969132. |
Aantal schroeven: | 1. |
Kopschroef: | Onbekend. |
Aantal tanks: | 12, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 1 x 180 cbm/uur. |
Eigenaar: | Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Venetiaanse naam voor het eiland Kreta. |
Bijzonderheden: | In 1982/1983 omgebouwd tot motortankschip. In 1987 hermotoriseerd met 540 pk Deutz. |
Levensloop: | In 1963 als motorvrachtschip van 638 ton (met 2 ruimen) gebouwd voor Salf SA in Antwerpen en als SALF 23 (6001464) in de vaart gekomen. Oorspronkelijke voortstuwing: 400 pk ABC, type 6 MDX, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. Motornummer: 10.000. In 1976 verkocht aan E. Viskens in Brugge en hernoemd in TJORVEN. Op 08-12-1982 verkocht aan het Algemeen Vrachtkantoor BV in Rotterdam en aansluitend omgebouwd tot motortankschip van 500 ton met 12 tanks. Hernoemd in ALVRACHT 9. Op 13-07-1989 verkocht aan Federal Express Logistic Services BV in Barendrecht en niet hernoemd. Op 14-12-1991 verkocht aan Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam en hernoemd in CANDIA. Op 08-05-1992 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2000 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel. |

Het door de Stad Antwerpen uitgegeven sleepboekje voor de ALVRACHT 9, in 1991 simpel gewijzigd in CANDIA. Illustratie: Archief Van Ommeren.




