Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2316908.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1963.
Bouwwerf:Chantier Naval de Rupelmonde in Rupelmonde, België.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:54.95 x 6.60 x 2.45.
Tonnage / Inhoud:500 /566.
Voortstuwing:540 pk Deutz, type SBA 8 M 816 W, 8 cilinder, 1650 omw/min. Motornummer: 5969132.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Onbekend.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 180 cbm/uur.
Eigenaar:Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Venetiaanse naam voor het eiland Kreta.
Bijzonderheden:In 1982/1983 omgebouwd tot motortankschip. In 1987 hermotoriseerd met 540 pk Deutz.
Levensloop:In 1963 als motorvrachtschip van 638 ton (met 2 ruimen) gebouwd voor Salf SA in Antwerpen en als SALF 23 (6001464) in de vaart gekomen. Oorspronkelijke voortstuwing: 400 pk ABC, type 6 MDX, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. Motornummer: 10.000. In 1976 verkocht aan E. Viskens in Brugge en hernoemd in TJORVEN.
Op 08-12-1982 verkocht aan het Algemeen Vrachtkantoor BV in Rotterdam en aansluitend omgebouwd tot motortankschip van 500 ton met 12 tanks. Hernoemd in ALVRACHT 9. Op 13-07-1989 verkocht aan Federal Express Logistic Services BV in Barendrecht en niet hernoemd. Op 14-12-1991 verkocht aan Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam en hernoemd in CANDIA. Op 08-05-1992 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2000 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in ‘s-Gravendeel.

 

Het door de Stad Antwerpen uitgegeven sleepboekje voor de ALVRACHT 9, in 1991 simpel gewijzigd in CANDIA. Illustratie: Archief Van Ommeren.