Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309121.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1954.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:571.
Proefvaart:07-12-1954.
Afmetingen:66.98 x 8.25 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:933 / 1125.
Voortstuwing:500 pk Stork, type HO 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 6994. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam.
Zusterschepen:IONIA, CYPRIA, CARIA, DORIA, MYSIA en MAGNESIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg).
Betekenis Scheepsnaam:Vernoemd naar het eiland Kreta.
Bijzonderheden:Stapelloop: 21-10-1954.
Proefvaart: 07-12-1954.
Overdracht: 09-12-1954.
In 1964 bij Scheepswerf Boele Bolnes verlengd naar 79.89 meter en 1147 ton met 12 tanks (1439 cbm).
In 1982/1983 omgebouwd tot motorvrachtschip an 1137 ton met twee ruimen (79.89 x 8.25 x 2.63. In …. hermotoriseerd met 550 pk Caterpillar, type Di-Ta 3412 en tevens uitgerust met een kopschroef, aangedreven door een 280 pk Daf.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 18-06-1982 verkocht aan T.O. van den Meersche in Merksem, België. Aansluitend omgebouwd tot motorvrachtschip van 1137 ton met 2 ruimen. Hernoemd in DONAU MARU (of DONNO MARU – 6001975). In 1986 hernoemd in CONOLIA. In 1990 verkocht aan L. Engelsma in Halle en hernoemd in CONSPIRO. In 1994 verkocht aan A.J.M. Nederlof in Maasbracht en hernoemd in SAN REMO (2321703). Anno 2017 in de vaart.

Het motortankschip CANDIA ligt afgemeerd in Lauenburg en is klaar voor haar technische proefvaart (21-10-1954 ). Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

Het motortankschip CANDIA wachtend op haar beurt om te kunnen schutten op het Kieler kanaal, meestal het Noord-Oostzee kanaal genoemd. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CANDIA wachtend op haar beurt om te kunnen schutten op het Kieler kanaal, meestal het Noord-Oostzee kanaal genoemd. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CANDIA, tijdens het laden uit spoorwagons in Rauxel. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CANDIA, tijdens het laden uit spoorwagons in Rauxel. Foto: archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CANDIA, tijdens het laden uit spoorwagons in Rauxel. Foto: archief Arie Lentjes.

Het voorschip van het motortankschip CANDIA bij Boele Bolnes tijdens de verlenging in 1961. Foto: archief Arie Lentjes.

Het, inmiddels verlengde motortankschip CANDIA, afvarend te Mannheim.  Het is moeilijk te zien maar op het stuurhutdak is een zogenaamde ‘periscoop’ geplaatst om ongeladen een beter zicht voor het schip te hebben. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip CANDIA, afvarend beneden de restanten van de brug van Gernsheim. Deze brug werd in 1945 opgeblazen; de restanten zijn tegenwoordig een monument. Foto: Gunter Dexheimer – met dank.

Het motortankschip CANDIA, afvarend beneden de brug van Gernsheim. Foto: Gunter Dexheimer – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De motortankschepen CANDIA en THUGOVIA voor anker te Keulen-Deutz, net boven de invaart van Industriehafen. Op de achtergrond de Severinsbrücke en daar net boven uit de torenspitsen van de Keulse Dom. Foto: Teun de Wit – met dank.
Het motorvrachtschip CONSPIRO, varend op het Schelde-Rijnkanaal ter hoogte van Tholen. Foto: Teun de Wit en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip SAN REMO, opvarend te Sliedrecht. Foto: Willem Keizer en Binnenvaart.EU – met dank.