Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310983.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1961.
Bouwwerf:Scheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Giessendam.
Bouwnummer:555.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:74.19 x 8.75 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:1178 / 
Voortstuwing:2 x 330 pk Kromhout-Industrie, type 6D6, 6 cilinder, 4 tact. Motornummers: 4345 en 4376.
Aantal schroeven:2, geplaatst in straalbuizen.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x … cbm/uur hydraulisch aangedreven, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam.
Zusterschepen:SHELL 37.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Romeinse naam voor Schotland.
Bijzonderheden:Vanaf de bouw voorzien van radar, Decca type 216.
In 1971 bij Scheepswerf Bodewes in Millingen verlengd naar 84.19 x 8.75 x 2.62 met 1259 ton met 12 tanks. In 1992 gesloopt.
Levensloop:In 1961 gebouwd in opdracht van Financierings Maatschappij Improvisions in Den Haag (waarschijnlijk een dochteronderneming van de Shell en als SHELL 36 in de vaart gekomen. Op 22-08-1968 overgeschreven naar Shell Nederland Verkoopmaatschappij NV in Den Haag en niet hernoemd.
Op 02-05-1975 verkocht aan Rederij v/h J.C. van der Linden BV in Rotterdam. Op 23-05-1975 hernoemd in MELINA. Op 30-12-1975 verkocht aan Henk Zegers BV in Honselersdijk en als MELINA in de vaart gebleven. Op 02-03-1976 verkocht aan De Hoog Olietransporten BV in Honselersdijk en hernoemd in VESTA. Op 08-05-1980 verkocht aan Algemeen Vrachtkantoor BV in Rotterdam en hernoemd in ALVRACHT 11. Op 13-07-1989 verkocht aan Federal Express Logistic Services BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-09-1991 hernoemd in CALEDONIA. 24-12-1991 verkocht aan Van Ommeren Logistic Services BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-05-1992 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. Aansluitend opgelegd en daarna gesloopt.

 

Het motortankschip CALEDONIA, voor een deel nog in de paarse kleuren van de Federal Express, opvarend op de Nieuwe Maas. Foto: Teun van de Zee – met dank.