Eni-nr: | 2310053. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1957. |
Bouwwerf: | Berninghaus in Duisburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 746. |
Proefvaart: | 16-10-1957. |
Afmetingen: | 99.99 x 12.26 x 2.83. |
Tonnage / Inhoud: | 2130 / 3025. |
Voortstuwing: | 3 x 450 pk Sulzer, type 6 T.W. 24, 5 cilinder, 2 tact, 425 omw/min. Motornummers: 48563/68, 48575/80 en 48557/62. |
Aantal schroeven: | 3 schroeven, geplaatst in straalbuizen. |
Kopschroef: | Geen, wel voorzien van hydraulisch bedienbare voorroeren. |
Aantal tanks: | 18 tanks, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 300 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | AQUITANIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar Burgundië, een streek in Frankrijk. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 17-08-1957. Proefvaart: 16-10-1957. Overdracht: 17-10-1957. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. In 1963 omgebouwd tot duwend motor-tankschip voor het duwen van een tankduwbak uit de serie VOTANK 5 t/m VOTANK 8. In oktober 1990 bij Scheepswerf De Schroef in Sluiskil hermotoriseerd met 3 x 450 pk Caterpillar, type 3412 TL. In 19.. betrokken geweest bij een zware kop op kop aanvaring ter hoogte van Haaften met het containerschip SARINA (2318675). |
Levensloop: | Op 05-07-1979 verkocht naar Biros AG in Basel en hernoemd in MAGNOLIA (7001179). In 1996 overgeschreven naar Biranja AG in Basel en niet van naam veranderd. In …. verkocht naar Stetra GmbH in Ludwigshafen (4800310) en als MAGNOLIA in de vaart gebleven. Voer meestal samen met het voormalige motortankschip NEREUS als een koppelverband. In 2019, bij Scheepssloperij Van der Gucht NV (ESD) in Hoboken (België) gesloopt. |

Het motortankschip BURGUNDIA heeft vastgemaakt aan het Stadspark in Ludwigshafen. De bestemming is de oliehaven van Mundenheim. Foto: Archief Arie Lentjes.

Gezagvoerder Feenstra en roerganger A. de Kleijn in de stuurhut van de BURGUNDIA. Voor deze foto is duidelijk geposeerd. De kapitein droeg alleen zijn uniform als hij aan de wal ging. Waarom roerganger Kleijn een ijsmuts draagt is een raadsel. De stuurhut van de BURGUNDIA was voorzien van centrale verwarming. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een meer realistischer beeld van de activiteiten in de stuurhut van de BURGUN-DIA. Het vlaggenschip van Van Ommeren is met een sleepschip onderweg naar de Shell in Flörsheim. Terwijl de kapitein en de tweede stuurman de sleep in de gaten houden houdt de eerste stuurman de blik op het vaarwater voor hen gericht. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA, opvarend boven Lorch, met een sleepschip in aanhang. De bestemming is de Shell in Flörsheim a/d Main. Twee bemanningsleden poseren op het achterdek. Wie hun namen weet mag zich melden. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA vaart de sluis van Eddersheim in. In de achtergrond het sleeptankschip wat de BURGUNDIA in aanhang heeft. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA in de sluis van Eddersheim op de Main. Helaas is de naam van het sleeptankschip niet te lezen. Wie het weet mag het zeggen. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het is geen eenvoudige klus om een groot schip als de BURGUNDIA af te stoppen in een sluis. Staaldraad en blote handen is trouwens sowieso een slechte combinatie. Foto: Archief Arie Lentjes.

De BURGUNDIA gaat rond op de Main. Deze foto is gemaakt boven de haven van Flörsheim, De witte rookpluim verraad dat de drie Sulzers hard moeten werken om het schip rond te krijgen. Het sleepschip is eerst ten anker gebracht voor verder transport de Main op. Foto: Archief Arie Lentjes.

De bovenzijde van één van de Sulzers van de BURGUNDIA. Deze motoren stonden bekend om hun witte rook. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA in een weinig benijdenswaardige positie. In 1961 kwam het schip in Lexmond op een krib terecht. Foto: Archief Arie Lentjes.

Diverse sleepboten liggen klaar om de BURGUNDIA uit haar benarde positie te bevrijden. Foto: Archief Arie Lentjes.

Dat de BURGUNDIA inderdaad niet erg fraai geparkeerd lag blijkt wel uit deze foto. Alleen bruut geweld kon uitkomst bieden. Uiteindelijk kwam het schip met betrekkelijk weinig schade weer in open vaarwater. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA opvarend op de Rijn met een schip in aanhang. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA, met het ‘stelletje’ ACTANIA en SCALDIA in aanhang, afvarend te Alblasserdam. De bestemming is Matex Botlek in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam/Botlek. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA opvarend voor het centrum van Rotterdam, ongeveer op de plek waar nu de Erasmusbrug ligt. Maar deze foto werd zeker niet genomen vanwege de BURGUNDIA. Over stuurboord, afgemeerd aan het Noordereiland, ligt namelijk de trots van Nederland in die jaren; het vliegkampschip KAREL DOORMAN. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BURGUNDIA, opvarend op de Waal. Het schip is inmiddels voorzien van een nieuw type radar en de blauwe vlag en vlaggenmast zijn vervangen door een blauw bord. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een tot de ijken afgeladen BURGUNDIA in de voorhaven van Wemeldinge. De bestemming is de DOW in Terneuzen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De BURGUNDIA, met de tankduwbak VOTANK 8 voor de kop, op de Waal beneden Nijmegen. Het duwstel is tot de ijken afgeladen want er staat water zat op de rivier. Foto: Archief Van Ommeren.

Het motortankschip MAGNOLIA (ex BURGUNDIA) kort na de overname door de Biros AG in Basel. Deze foto is genomen op Wachtsteiger 3 bij de BP in de Botlek Centrale Geul.

De MAGNOLIA in oktober 1990 op Scheepswerf De Schroef in Sluiskil voor groot onderhoud en het wisselen van de hoofdmotoren.

De kop van de MAGNOLIA, gefotografeerd in oktober bij Scheepswerf De Schroef in Sluiskuil. De versteviging van de kop dateert nog uit de tijd dat het schip als BURGUNDIA een duwbak moest duwen.

De drie schroeven en de roeren van de MAGNOLIA (ex BURGUNDIA).

De oude, afgedankte, Sulzers van de voormalige BURGUNDIA. Ze hebben hun taak volbracht en het schip heel wat kilometers voortgestuwd. Wat rest is de smeltoven. Geen witte rook meer.

De MAGNOLIA tijdens het laden van een partij gasolie op Steiger 2 bij de voormalige BP Botlek in de Derde Petroleumhaven.

De zwaar beschadigde kop van de MAGNOLIA na een kop op kop aanvaring met het containerschip SARINA. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip MAGNOLIA, opvarend op de Waal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het motortankschip MAGNOLIA, afvarend te Beneden Leeuwen in de zomer van 1994. Foto: T. van der Zee – met dank.

Het motortankschip MAGNOLIA, uitvarend van de Rozenburgse Sluis. Foto: Jaap Koster – met dank.

Het motortankschip MAGNOLIA, afvarend in het gebergte. Foto: J. Koster – met dank.

De motortankschepen MAGNOLIA en NEREUS, afvarend te Wesel. Opvarend deed de NEREUS dienst als duwtankschip en afvarend als extra motorvermogen. Foto: Paul Kombüchen – met dank aan www.binnenvaart.eu

Het motortankschip MAGNOLIA verlaat de Volkeraksluis in mei 2008. Op de roef is inmiddels een half opengewerkte portokabin geplaatst die dienst doet als werkplaats voor het opknappen van oude auto’s. De tanklichter NEREUS was richting Antwerpen kennelijk niet nodig. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Een inkijkje in de mobiele werkplaats, die zo te zien van alle gemakken is voorzien. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Het koppelverband MAGNOLIA / NEREUS, afgeladen op de Wachtsteigers in de Neckarhaven in Rotterdam/Europoort (mei 2009).

Het koppelverband MAGNOLIA / NEREUS, afgeladen op de Wachtsteigers in de Neckarhaven in Rotterdam/Europoort (mei 2009). De garage is vandaag gesloten.

Het koppelverband MAGNOLIA / NEREUS, op de Wachtsteigers in de Neckarhaven in de Europoort in mei 2009. Op deze foto is de garage op het roefdek goed te zien. Wie zoiets verzint moet op zijn minst voldoende ruimte hebben, maar dat had de voormalige BURGUNDIA voldoende. Maar of je zo wilt rondvaren is een ander verhaal. De MAGNOLIA is er in ieder geval jarenlang een opvallende verschijning mee geweest.

Het motortankschip MAGNOLIA, in haar nieuwe kleuren en verlost van haar portable garage, opvarend te Dordrecht in de zomer van 2017. Foto: T. van der Zee – met dank.

Het motortankschip MAGNOLIA in de Australiahaven in Amsterdam in april 2018. Foto: D. Reijne – met dank.

Ook voor de voormalige BURGUNDIA nadert het einde. Hier is het schip op eigen kracht, bij hoog water, de sloophelling bij Van der Gucht in Hoboken opgevaren. Foto: Jenet van Suijlekom – met dank.

Een laatste blik op de drie schroeven van de MAGNOLIA. Nog even en de hydraulische schaar zal vernietigend toeslaan. Foto: Jenet van Suijlekom – met dank.
TOEGEVOEGDE FOTO’S

Foto: Museum Der Deutschen Binnenschiffahrt – met dank.

