Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2304086.
Scheepstype:Motortankschip – type: N /open.
Bouwjaar:1929.
Bouwwerf:NV Werf v/h Rijkée & Co in Rotterdam.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:38.45 x 5.03 x 2.13.
Tonnage / Inhoud:243 / 329.
Voortstuwing:60 pk Deutz, type Spoz 330, 2 cilinder, 2 tact, 430 omw/min.
Aantal schroeven:1.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:6.
Pompcapaciteit:1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp  + 1 x 80 cbm/uur Weise & Monski stoompomp.
Eigenaar:Van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BRUGG, CHUR, CHAMONIX en GSTAAD (allen gebouwd bij Rijkée & Co).
Betekenis Scheepsnaam:Naar de Zwitserse stad Brienz, in het kanton Bern.
Bijzonderheden:In 19.. werd de stoompomp verwijderd. Later werd motorpomp van 140 cbm/uur door een exemplaar van 115  cbm/uur. In 19.. voorzien van stoomspiralen.
Levensloop:Op 20-10-1953 overgeschreven naar de Belgische Tankrederij NV (Transtank) in Antwerpen en hernoemd in ANGLEUR. Op 27-08-1973 verkocht naar Ball & Plump in Gravesend in Engeland. Daarna onbekend.

 

Het motortankschip BRIENZ, gefotografeerd op het Canal du Rhône au Rhine, in de omgeving van Mulhouse (Ile de Napoléon). Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip BRIENZ ligt te lossen in Hardeville in het noorden van Frankrijk. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANGLEUR (ex. BRIENZ). Foto: Archief Arie Lentjes.

De ANGLEUR in de ijzige winter van 1963. Foto: Archief Arie Lentjes.