Eni-nr: | 2005621. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1959/1960. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht. |
Bouwnummer: | 635. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 74.63 x 8.98 x 2.67. |
Tonnage / Inhoud: | 1082 / |
Voortstuwing: | 2 x 250 pk Bolnes, type 5 L. |
Aantal schroeven: | 2. |
Kopschroef: | Onbekend. |
Aantal tanks: | 10. |
Pompcapaciteit: | Onbekend. |
Eigenaar: | Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de stad Basel. |
Bijzonderheden: | In …. hermotoriseerd met 2 x …. |
Levensloop: | In 1959 gebouwd in opdracht van de Benzine- & Petroleum Handels-maatschappij NV in Amsterdam en als BP HOLLAND 26 in de vaart gekomen. In 1990 verkocht aan Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en hernoemd in BASILIA. In 1991 verkocht aam Zwaans van den Heuvel en hernoemd in DIALA. In 19xx verkocht aan Interblend BV in Vlaardingen en hernoemd in INTERBLEND. In 19.. verkocht aan J.W. van Wijnen in Rozenburg en hernoemd in ARGOS 1. In 19xx verkocht aan Alpha Bunker Service (ABS) BV in Vlaardingen en niet hernoemd. Via Alpha Bunker Service als ARGOS 1 sinds 19xx deel uitmakend van de vloot van Argos Bunkering BV in Rotterdam. In 2008 verkocht aan Frisol/Van der Linden BV in Amsterdam en hernoemd in FLORIS. In 20xx verkocht aan Juwal Dreams Marine Ltd. in Lagos, Nigeria. Als FLORIS verscheept naar Nigeria. Lokale naam in Nigeria is niet bekend. Huidige status onbekend. |

Het motortankschip BP HOLLAND 26, tijdens haar technische proefvaart in 1960. Het schip staat nog voor een groot deel in de lijnolie. Foto: Collectie H. Huijzer – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 26, tijdens haar technische proefvaart in 1960 op de Nieuwe Maas ter hoogte van de werf van Piet Smit. Foto: Collectie H. Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 26 heeft in dichte mist een zware aanvaring gehad. Om het restant van haar lading te lossen, voor zij door naar de werf kan, meert zij hier af op Steiger 8 bij de BP Botlek in de Centrale Geul. Foto: A. de Vries-Schadde van Dooren – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 26 met het nodige drijfijs in de Volkeraksluis. Deze foto is waarschijnlijk in de winter 1983/1984 genomen. Foto: collectie H. Huijzer – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 26 laadt een partijtje laag zwavel stookolie voor de Hemwegcentrale in Amsterdam op Steiger 5 bij de BP Botlek in de Centrale Geul.

De BP HOLLAND 26 heeft een bunkertje geladen. Omdat de betreffende zeeboot nog niet binnen is kan er een nachtje rust gepakt worden. En waar kan dat beter dan op de binnenkant van Steiger 3 bij de BP Botlek zelf. Het logo van de BP is nog nadrukkelijk aanwezig op Tank 921. Niet alleen het logo maar de hele tank is inmiddels verdwenen. Foto: Leo de Jonge – met dank.

Het motortankschip BP HOLLAND 26, in de nieuwe (groen/gele) BP kleuren, op het Noord-Hollandskanaal met een lading aardgascondensaat vanuit Den Helder voor Rotterdam. De Foto: Leo de Jonge – met dank.

Het motortankschip DIALA voor het steiger van Q8 op het Hartelkanaal. Foto: W.Keizer – collectie Arie Lentjes – met dank.

Het motortankschip ARGOS 1, hier nog in de kleuren van Van Wijnen Bunkers uit Rozenburg, tijdens afmeren op Steiger 5 bij Nerefco Botlek in de Centrale Geul.

De ARGOS 1, inmiddels in de kleuren van Energie Bunkers uit Vlaardingen, op Steiger 5 van Vopak Botlek Noord.

Het motortankschip BASILIA, baant zich een weg door het ijs in de winter 1990/1991. Foto: archief Van Ommeren.

Het motortankschip BASILIA, met betere weersomstandigheden. Een voormalig stookolieschip onderweg naar Schiphol met vliegtuigbenzine. Foto: archief Van Ommeren.

Het motortankschip FLORIS, ex. BP HOLLAND 26, BASILIA, in Nigeria. Foto: archief Arie Lentjes.