Eni-nr: | 2307149. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1947. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel. |
Bouwnummer: | 739. |
Proefvaart: | 20-03-1947. |
Afmetingen: | 66.90 x 8.15 x 2.21. |
Tonnage / Inhoud: | 700 / 954. |
Voortstuwing: | 400 pk Stork, type H.O. 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 340 omw/min. Motornummer: 5782. |
Aantal schroeven: | 1, voorzien van een straalbuis. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 10, voorzien van stoomspiralen. |
Pompcapaciteit: | 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | TASMANIA, CARPENTARIA, CAPRICORNIA en VICTORIA. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar het continent Australië. |
Bijzonderheden: | Stapelloop: 02-11-1946. Proefvaart: 20-03-1947. Overdracht: 20-03-1947. Motorvermogen in 19.., middels Büchi-drukvulling opgevoerd naar 500 pk bij 340 omw/min. In 1967 overgemeten naar een diepgang van 2.32 meter en 720 ton. In 19.. voorzien van 2 x 115 cbm/uur Houttuin motorpompen. |
Levensloop: | Op 08-02-1972 verkocht aan Handel en Transport Maatschappij ‘Energie’ in Gouderak en niet hernoemd. Op 18-10-1973 verkocht aan Firma R.W. en A. Westerhuis Vof in Zwartsluis en niet hernoemd. Op 30-10-1973 verkocht aan Heijmans Materieelexploitatie en Constructiemaatschappij ‘Hemago’ BV in Rosmalen. Aansluitend omgebouwd tot asfaltschip met twee beunen en twee kajuiten en een asfaltmenginstallatie met bijbehorende voorraadtanks. Nieuwe tonnenmaat: 730 ton. Tevens hermotoriseerd met 380 pk GM. Op 04-12-1973 verkocht aan Vof Aquaphalt in Zaltbommel en Maatschappij tot Ontwikkeling en Toepassing van Bitumineuze Constructie Onder Water ‘Bitumarin’ BV in Zaltbommel. Op 01-12-1975 hernoemd in AQUAPHALT I. Op 28-12-1977 verkocht aan Strabag Bau AG in Keulen-Deutz en voorzover bekend niet hernoemd (4152344). In 1982 verkocht aan J. Beens Zandzuigbedrijf & Zn. Holding BV in Genemuiden en omgebouwd tot zandzuiger (2316676), naamsverandering niet bekend. In 1991 verkocht aan Oldenburger Metaalhandel BV in Leeuwarden en omgebouwd tot motorvrachtschip met twee ruimen, bestemt voor het transport van schroot. Hernoemd in RECYCLING. In 2007 gesloopt bij Scheepssloperij Treffers BV in Haarlem. |