Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:239689.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:597. 
Proefvaart:05-09-1956. 
Afmetingen:79.92 x 9.49 x 2.82.
Tonnage / Inhoud:1429 / 1731. 
Voortstuwing:640 pk Stork Hesselmann, type: HO 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7742. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:12 – voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:AMISIA, ODERIA, TRAVIA, ISARIA, WISMARIA, CLIVIA (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 640 pk Stork).
Betekenis Scheepsnaam:Naar Argentoratum, een versterkte Romeinse nederzetting. Thans bekend als Straatsburg. 
Bijzonderheden:Proefvaart: 05-09-1956.
Overdracht: 06-09-1956.
In januari 1986 bij Scheepswerf Nieuwe Schelde NV in Rupelmonde omgebouwd tot motorvrachtschip met dubbele bodem, twee ruimen en een nieuwe dennenboom (1402 ton). Tevens uitgerust met een kopschroef van 260 pk. De woning achterop werd verzonken en volledig verbouwd en uitgebreid.
In 1990 verlengd naar 99.98 x 9.48 x 2.42 en 1897 ton. Tevens hermotoriseerd met 1070 pk GM, type 149 TI-12V, 2 tact, motornummer: 12 E-9005.     
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV en op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart (BV) in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-03-1985 verkocht aan W.J. de Wit in Oudewater en op 11-03-1985 hernoemd in ORIËNT. In 1997 verkocht aan Sustento Vof in Zwijndrecht en hernoemd in SUSTENTO. In 2000 verkocht aan C. Hellebosch in Antwerpen (België) en hernoemd in CORBITA. In 2015 verkocht aan L. de Winter in Oupeye en hernoemd in LAZARO. In 2019 verkocht aan onbekend in Evergem en hernoemd in MAX. Anno 2021 in de vaart.

Het motortankschip ARGENTORIA, wachtend op orders boven de sluis van Birsfelden.

Het motortankschip ARGENTORIA, onder een dreigend wolkendek, wachtend op orders. De locatie is niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk is dit boven de sluis van Birsfelden. Daar waar de koffiebranderij van de Migros zo lekker rook. Foto: Dieter Henken – met dank.


Het motortankschip ARGENTORIA. opvarend in Rheinhausen. Op de achtergrond de hoogovens van de Krupp-Stahlerke AG

Het motortankschip ARGENTORIA. opvarend in Rheinhausen. Op de achtergrond de hoogovens van de Krupp-Stahlwerke AG.


De ARGENTORIA, afvarend in de sluis van Ottmarsheim. Foto: J. van Brussel - met dank.

De ARGENTORIA, afvarend in de sluis van Ottmarsheim. Foto: J. van Brussel – met dank.


Het motortankschip ARGENTORIA, wachtend op losgelegenheid in Ludwigshafen. Foto: Vincent Alberts - met dank.

Het motortankschip ARGENTORIA, wachtend op losgelegenheid in Ludwigshafen. Foto: Vincent Alberts – met dank.


De ARGENTORIA, opvarend ter hoogte van Surth (kmr. 674). Foto: Archief Arie Lentjes.

De ARGENTORIA, opvarend ter hoogte van Sürth (kmr. 674). Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motortankschip ARGENTORIA, voor klasse maken op de helling van De Biesbosch in Dordrecht. Archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip ARGENTORIA, klasse maken op de helling van Scheepswerf De Biesbosch in Dordrecht. Archief: Arie Lentjes.


xxx

Het motorvrachtschip ORIENT, opvarend boven de Baanhoekbrug in Sliedrecht. Foto: W. Keizer – met dank.


xxxx

Het motorvrachtschip ORIENT, op de Moezel met een lading steenkool. Foto: Teun de Wit – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Het motortankschip ARGENTORIA, wachtend op losgelegenheid in Ludwigshafen. Foto: Vincent Alberts – met dank.
Het motorvrachtschip ORIENT op één van de wachtsteigertje in de Dintelhaven (Europoort). Het wachten is op een lading sojaschroot bij de ADM. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motorvrachtschip ORIENT, opvarend boven de Baanhoekbrug ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip SUSTENDO, invarend in de Volkeraksluis. Foto: Teun de Wit en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip CORBITA, opvarend ter hoogte van de Loreley. Foto: J. Koster en Binnenvaart.EU – met dank.
Het motorvrachtschip LAZARO op de Main in de sluis van Eddersheim in september 2019. Foto: J. Gesinn – met dank.
Het motorvrachtschip MAX afvarend op de Waal in maart 2020. Foto: J. Driessen – met dank.
Het motorvrachtschip MAX, varend op het Maximakanaal ter hoogte van Empel in december 2020 – Foto: J. Roeland.
Het motorvrachtschip MAX, varend op het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van de Amsterdamsebrug. Foto: Ruud Mulder – met dank.