Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

Eni-nr:2307415.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar:1949. 
Bouwwerf:Scheepswerf Boele in Bolnes. 
Bouwnummer:928. 
Proefvaart:01-08-1949. 
Afmetingen:79.80 x 10.08 x 2.47. 
Tonnage / Inhoud:1143 / 1538. 
Voortstuwing:650 pk Werkspoor, type TMAS 336, 6 cilinder, 4 tact, 325 omw/min. Motornummer: 1010.   
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit:2 x 200 cbm/uur Houttuin motorpompen, met dubbel leidingsysteem. 
Eigenaar:Phs. van Ommerens Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:PERSIA. 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de algemene naam voor het grote schiereiland in het zuid-westen van Azië, Arabië genoemd. 
Bijzonderheden:Stapelloop: 27-04-1949.
Proefvaart: 01-08-1949.
Overdracht: 01-08-1949.
In 1956, als eerste schip op Rijn voorzien van radar en radio-telefonie. In 1961 overgemeten naar een diepgang van 2.57 meter en 1205 ton. In 1972 omgebouwd tot motorvrachtschip van 1291 ton met twee laadruimen, hoge denneboom en aluminium luiken. In 1986 hermotoriseerd met 850 pk Caterpillar, type D 398, 12 cilinder, 1225 omw/min, motornummer: 67 B 191. In 1998 hermotoriseerd met 1070 pk Caterpillar.
Levensloop:Op 12-11-1952 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 3-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 25-07-1972 verkocht aan H.C. Jiskoot en hernoemd in QUANDO. Op 23-12-1985 verkocht aan scheepsmakelaar Gregor AG in Basel en aansluitend op 12-02-1986 doorverkocht aan E. de Vries in Rotterdam en hernoemd in ALBATROS. Op 06-02-1991 verkocht aan L. van den Akker in Amsterdam en als ALBATROS in de vaart gebleven. In 2017 verkocht aan Gent Shipping in Ridderkerk en als ALBATROS in de vaart gebleven.

De stapelloop van het motortankschip ARABIA bij Boele Bolnes op 27-04-1949.

De stapelloop van het motortankschip ARABIA bij Boele Bolnes op 27-04-1949.


Het motortankschip ARABIA, opvarend op de Waal. Foto: Tom Kroeze - met dank.

Het motortankschip ARABIA, opvarend op de Waal. Foto: Tom Kroeze – met dank.


Een prachtig plaatje van het motortankschip ARABIA, opvarend in Nijmegen.

Een prachtig stukje thuisvlijt. De ARABIA, opvarend in Nijmegen, geschilderd door een ons onbekende schilder. Met dank.


Het motortankschip ARABIA op steiger bij de Shell in Straatsburg. Foto: J. van Brussel - met dank.

Het motortankschip ARABIA op steiger bij de Shell in Straatsburg. Foto: J. van Brussel – met dank.


Het motortankschip ARABIA, met het sleeptankschip HIBERNIA in aanhang, afvarend op de Waal in 1960. De HIBERNIA zou niet veel later worden omgebouwd tot de eerste duwlichter van Van Ommeren. Foto: Cees Westbroek – met dank.


De voormalige ARABIA, als motorvrachtschip ALBATROS- Foto: Archief Arie Lentjes.

De voormalige ARABIA, als motorvrachtschip ALBATROS- Foto: Archief Arie Lentjes.


Het motorvrachtschip ALBATROS (ex. ARABIA), in de Waalhaven in Rotterdam. Foto: N. J. van der Meer - met dank.

Het motorvrachtschip ALBATROS (ex. ARABIA), in de Waalhaven in Rotterdam. Foto: N. J. van der Meer – met dank.

Toegevoegde foto’s

Het motortankschip ARABIA vaart, met behulp van drie voorspanboten, door de
stuw van Birsfelden in aanbouw. Foto: Collectie J. de Bijl – met dank.
Het motortankschip ARABIA, met voorspan opvarend aan de Loreley. De sloep van de loods is vastgemaakt op de achterste middenbolder en de bemanning is zoals gebruikelijk aan dek om op de foto te gaan. Foto: Archief H. Platje – met dank.
Het motortankschip ARABIA opvarend net boven de Loreley. Het gaat op deze foto om een andere reis want de ARABIA heeft nu geen voorspan en de sloep van de loods is vastgemaakt in de midscheeps. Foto: Archief Arie Lentjes.
En nog maar eens het motortankschip ARABIA opvarend aan de Loreley en weer op een andere reis. De sloep van de loods hangt nu weer aan de achterste middenbolder maar de voorspan ontbreekt. Uiteraard is de bemanning aan dek om op de foto te gaan. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip ALBATROS vaart sinds 2017 geregeld met het duwvrachtschip IDEFIX (2310814) als koppelverband. Hier is de combinatie op 13-06-2020 gefotografeerd ter hoogte van Bath op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motorvrachtschip ALBATROS vaart sinds 2017 geregeld met het duwvrachtschip IDEFIX (2310814) als koppelverband. Hier is de combinatie op 13-06-2020 gefotografeerd ter hoogte van Bath op het Schelde-Rijnkanaal. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het duwvrachtschip IDEFIX (2310814) werd in 1955 als sleepvrachtschip NAVIS 3 gebouwd bij Scheepswerf De Biesbosch. Samen met haar zusterschip de NAVIS 4 vormden zij als duwvrachtschepen, samen met omgebouwde motorsleepboot PRESIDENT HERRENSCHMIDT, de eerste experimentele duwcombinatie op de Rijn. Een schip met geschiedenis dus. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motortankschip ARABIA in de sluis van Vogelgrün. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip ALBATROS, hier nog met haar houten stuurhut en zonder duwsteven op de Main ter hoogte van Kelsterbach. Foto: J. Gesinn – met dank.
Het motorvrachtschip ALBATROS met de duwbak IDEFIX, opvarend op de Donau ter hoogte van Donaustauf op 4 januari 2021 – Foto: K. Dittmann – met dank.
Het motorvrachtschip ALBATROS met de duwbak IDEFIX, opvarend op de Donau ter hoogte van Donaustauf op 4 januari 2021 – Foto: K. Dittmann – met dank.
Het motorvrachtschip ALBATROS, in de omgeving van Dordrecht in de zomer van 2021. Foto: M. Felten – met dank