Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2308447.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar:1952/1953. 
Bouwwerf:Scheepswerven Jos Boel & Zn. NV in Temse, België.
Bouwnummer:1284. 
Proefvaart:10-03-1953. 
Afmetingen:67.00 x 8.18 x 2.62. 
Tonnage / Inhoud:907 / 1079. 
Voortstuwing:550 pk Stork met Buchi-drukvulling, type 28,5 x 45, 6 cilinder, 4 tact, 375 omw/min, motornr: 5777. 
Aantal schroeven:1, voorzien van een straalbuis. 
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 180 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:THESSALIA, TOSCANIA, ARCADIA, ETRURIA en UMBRIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de regio Apulië in Italië.
Bijzonderheden:In 1976 hermotoriseerd met 2 x 270 KW Volvo Penta Twinset (dubbele dieselmotor op 1 schroefas), type TAMD.121.D, 1800 omw/min, motornummers: 134254-1101011424 en 124994-1101006222 (893 ton). In 19.. voorzien van een kopschroef en tevens overgemeten naar 1049 ton. 
Levensloop:Op 12-03-1953 in de vaart gekomen.
Op 22-12-1975 verkocht naar Euroshipping Scheepvaart en Handel BV in Lobith-Tolkamer en niet hernoemd. Op 27-04-1976 verkocht aan Vof Blom in Enkhuizen en hernoemd in ANNY. Op 14-04-1982 overgeschreven naar F. Blom in Enkhuizen en niet hernoemd. Op 04-06-1987 verkocht aan D. Noordermeer in Breda en op 03-08-1987 hernoemd in DIX-H. Op 15-02-1990 verkocht aan Scheepvaart- en Handelsbedrijf ARNOLIDA BV in Zeist. In 1990 bij Scheepssloperij Walburg in Hendrik Ido Ambacht van alle waardevolle onderdelen gestript en daarna bij Scheepssloperij Stolk’s Handelsonderneming BV, aan de Rietbaan in Hendrik Ido Ambacht gesloopt.

 

Het motortankschip APULIA, opvarend te Mannheim.

Het motortankschip APULIA, opvarend te Mannheim ter hoogte van loodsenstation Faules Eck.

Het motortankschip APULIA,

Het motortankschip APULIA, voor de sluis van Wemeldinge. Op de achtergrond een 2400 tonner met een eigen sleepboot.

Het motortankschip APULIA

Het motortankschip APULIA met afgebroken stuurhut in de sluis van Bergeshovede op het Dortmund-Emskanal. De schoorsteen ligt in twee delen op de roef. Foto: L. Kempeniers – met dank.

Het motortankschip DIX H, invarend Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip DIX-H, invarend Derde Petroleumhaven.

Het motortankschip DIX H (ex. APULIA), in de Rietbaan bij Scheepssloperij Walburg voor de deur.

Het motortankschip DIX-H (ex. APULIA), in de Rietbaan bij Scheepssloperij Walburg voor de deur.

Het motortankschip DIX H ligt bij Scheepssloperij Walburg om gestript te worden.

Het motortankschip DIX-H ligt bij Scheepssloperij Walburg aan de Rietbaan in Hendrik Ido Ambacht klaar om gestript te worden.

Het einde nadert voor de oude APULIA.

Na bijna veertig jaar trouwe dienst nadert nu toch ook voor de voormalige APULIA het einde.

En zo ziet een Volvo Twin setje er uit

De Volvo Penta Twinset van het motortankschip DIX-H (ex. APULIA). Twee relatief kleine karretjes, die via een vernuftige tandwielkast op 1 schroefas staan.

De, inmiddels gehalveerde DIX-H bij Scheepssloperij Handelsonderneming Stolks in Hendrik Ido Ambacht voor de kant.

De, inmiddels gehalveerde DIX-H bij Scheepssloperij Handelsonderneming Stolks in Hendrik Ido Ambacht voor de kant. Foto: Archief Arie Lentjes.