Eni-nr: | 2310673. |
Scheepstype: | Motortankschip – type N/open. |
Bouwjaar: | 1960. |
Bouwwerf: | Schiffs- und Machinenbau in Mannheim, Duitsland. |
Bouwnummer: | 826. |
Proefvaart: | 17-07-1960. |
Afmetingen: | 79.87 x 9.49 x 2.82. |
Tonnage / Inhoud: | 1291 ton / 850 kuub bitumen + 657 kuub stookolie. |
Voortstuwing: | 2 x 400 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 8064 + 8065. |
Aantal schroeven: | 2, voorzien van straalbuizen. |
Kopschroef: | Geen. |
Aantal tanks: | 4 centertanks voor bitumen (850 kuub) en 8 zijtanks (657 kuub) voor stookolie of ballast. |
Pompcapaciteit: | 1 x 240 kuub per uur Houttuin motorpomp voor bitumen. 1 x 200 kuub per uur Houttuin motorpomp voor stookolie + 1 x 115 kuub per uur Houttuin motorpomp voor ballast. Voorzien van spiralen. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam: | Naar de Elzas, een regio in het oosten van Frankrijk. |
Bijzonderheden: | Oorspronkelijk uitgevoerd met van binnen geïsoleerde bitumentanks. In 1966 vervangen door losse, van buiten geïsoleerde tanks. De totale tonnenmaat / inhoud veranderde hierdoor niet. Eind 1974, bij Bodewes in Millingen omgebouwd tot stookolietanker. De bitumentanks werden verwijderd. Het schip werd verlengd naar 99.52 meter en 1742 ton. Totaal 17 tanks, waarvan twee ballasttanks om het schip geschikt te maken voor stookolietransporten op de Duitse kanalen. Tevens voorzien van een Clayton verwarmingsketel, een extra ballastpomp en 2 x 240 kuub per uur Houttuin motorpompen en een centrale manoeuvreerstad. Op 20-01-1975 opnieuw in de vaart gekomen. In 1978 uitgerust met een Naviprop kopschroef. In 1980 hermotoriseerd met 2 x 400 pk Stork Werkspoor, type DRO-216, 6 cilinder, 4 tact. Motornummers: 11058-1 + 11058-2 en overgemeten naar 1669 ton. |
Levensloop: | Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en daarna omgebouwd tot stookolietanker. Als ALSACIA in de vaart gebleven. Op 18-02-1983 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en opnieuw niet hernoemd. Op 01-02-1990 opgelegd in de Insteekhaven van Moerdijk. Op 29-03-1990, als gevolg van de toen geldende sloopregeling verkocht aan Scheepssloperij Nederland BV in s Gravendeel en eind 1990 gesloopt. |

Het motortankschip ALSACIA, opvarend te Weis, op kmr. 677. Foto: Archief Arie Lentjes.

Een kijkje in de stuurhut van de ALSACIA, kort nadat het schip in de vaart kwam. Foto: N.J. van der Meer – met dank.

Geen high-tech magnetron en inductie-kookplaat, maar een ouderwets oliefornuis. De keuken van de ALSACIA, kort nadat het schip in de vaart kwam. Foto: P. Gunter – met dank.

Het motortankschip ALSACIA, opvarend boven de Plantage in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ALSACIA, ter hoogte van s Gravendeel. Foto: Archief Arie Lentjes.

De ALSACIA, bij Boele Bolnes voor groot onderhoud. De bitumentanks worden aangepast en de stuurhut wordt omgebouwd. Foto: N. van der Meer – met dank.

Stuurman Piet Gunter in de nieuwe stuurhut van de ALSACIA. Het haspel is weliswaar vervangen door hendels, maar het is nog niet direct state of the art. Foto: Piet Gunter – met dank.

De ALSACIA was het laatste schip van Van Ommeren met een houten stuurhut. Foto: Piet Gunter – met dank.

De ALSACIA in Middelburg, onderweg naar Vlissingen. Foto: J. den Ouden – met dank.

De ALSACIA in de haven van Rauxel/Castrop, op het Rhein-Hernekanaal (kmr. 41), na lossing bij de Teerverwaltung. Op het voorschip kapitein Henk de Haan. Foto: H. de Haan – met dank.

De ALSACIA, opvarend in het gebergte. Op de achtergrond krijgt de SOLANO (ex.RHENANIA) voorspan. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het stookolieschip ALSACIA, met het chemieschip LIBIA langszij, voor anker te St. Goar. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ALSACIA, bij het binnenvaren van de sluis van Birsfelden. Foto: H. de Haan – met dank.

Het motortankschip ALSACIA, bij het binnenvaren van de sluis van Birsfelden. Foto: H. de Haan – met dank.

De ALSACIA langszij het bunkerstation van Van Woerden in Druten. Foto: H. de Haan – met dank.

Stookolie lossen in de haven ….. Achterop zit Erik de Haan, zoon van de gezagvoerder en wat verderop staat Henk Tolsma. Foto: H. de Haan – met dank.

De ALSACIA, opvarend beneden Nijmegen. Er zijn een paar Van Ommeren vlaggen extra gehesen voor kapitein Henk de Haan, die zijn laatste reis maakt en met de VUT gaat. Foto: H. de Haan – met dank.

Wachtend op de slopershamer, de ALASKA van Chemgas, de HENGSTEYSEE van de RTR en de ALSACIA van Van Ommeren. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

Een heel rijtje Van Ommeren gerelateerde schepen in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk; wachtend op de slopershamer. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De ALSACIA in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk.

Het motortankschip ALSACIA, wachtend op de slopershamer in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. Foto: H.W. Lentjes.

Het motortankschip ALSACIA, wachtend op de slopershamer in de voormalige Insteekhaven van Moerdijk. Foto: H.W. Lentjes.