Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2310269. 
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1958. 
Bouwwerf:Schiffswerft J.G. Hitzler GmbH in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer:628. 
Proefvaart:20-08-1958. 
Afmetingen:79.88 x 9.48 x 2.82. 
Tonnage / Inhoud:1410 / 1732. 
Voortstuwing:690 pk Stork Hesselman, type 28,5 x 45, 7 cilinder, 4 tact, 360 omw/min, motornummer: 7547. Met Büchi-drukvulling opgevoerd naar 720 pk met 375 omw/min.
Aantal schroeven:1 schroef, geplaatst in een straalbuis. 
Kopschroef:Geen. 
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit:2 x 240 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbelleidingsysteem. 
Eigenaar:Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:DUBISIATIBERIA, MOGUNTIA, PADUSIA en VISURGIA. (allen gebouwd bij J.G. Hitzler in Lauenburg met 690 pk Stork). 
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Elbe
Bijzonderheden:Stapelloop: 30-06-1958.
Proefvaart: 20-08-1958.
Overdracht: 21-08-1958.
Voorzien van radar- en radiotelefonie.
In 1980 omgebouwd tot beunschip met één zandbeun en twaalf luchtkasten (1314 ton).
Hermotoriseerd met 905 pk Mitsubishi, type S12 A2 – MPTK. Inmiddels uitgerust met een 360 pk Volvo kopschroef.
Levensloop:Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Op 02-08-1979 verkocht aan Vof Albisia in Krimpen a/d Lek, met als vennoten: Motoren & Machinefabriek Kinderdijk BV in Krimpen a/d Lek en Joh. Boele BV in Krimpen a/d IJssel. Op 16-08-1979 hernoemd in BARACUDA en aansluitend in eigen beheer omgebouwd tot beunschip. Op 12-12-1980 hernoemd in BARRACUDA. Op 21-07-1983 overgeschreven naar Motoren & Machinefabriek Kinderdijk BV in Krimpen a/d Lek en niet hernoemd. Op 20-06-1984 terug overgeschreven naar Vof Albisia in Krimpen a/d Lek, met als vennoten: Motoren & Machinefabriek Kinderdijk BV in Krimpen a/d Lek, Joh. Boele BV in Krimpen a/d IJssel en Bestuursmaatschappij ‘Ouderenzorg’ BV in Rotterdam. Niet hernoemd. Op 10-11-1987 overgeschreven naar Bestuursmaatschappij ‘Ouderenzorg’ BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 21-12-1987 verkocht aan Vof C. en J.A. Mijnster in Sliedrecht en hernoemd in NOOIT VOLMAAKT. Op 03-08-1992 overgeschreven naar C. Mijnster in Wijk & Waalburg en niet hernoemd. In 2003 verkocht naar Vof Maroma in Papendrecht en hernoemd in MAROMA. Op 2009 verkocht aan Suratho Scheepvaartonderneming BV in Rotterdam en hernoemd in DEMAT. In 2012 verkocht aan Scheepswerf Bauwman in Kapelle en hernoemd in HELENA. In 2017 verkocht aan J. Geluk in Bruinisse en hernoemd in MARIJE-G. Anno 2020 in de vaart.
De stapelloop van het motortankschip ALBISIA in de zomer van 1958 bij Hitzler in Lauenburg. Foto: Archief Van Ommeren - met dank.

De stapelloop van het motortankschip ALBISIA in de zomer van 1958 bij Hitzler in Lauenburg. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.

De ALBISIA heeft net gelost in Wesseling en ligt klaar voor vertrek.

De ALBISIA, met kegels in de mast, heeft net gelost bij de Bayerwerke in Uerdingen (kmr. 765.5). De roeiboot hangt nog in de kranenbalk als alternatieve vluchtweg.

Een echte, ouderwetse Van Ommeren stuurhut uit de jaren vijftig/zestig. In dit geval aan boord van de ALBISIA. Een staand haspel, koperen fluit naar de machinekamer en een houten vloer met kokosmat.

Een echte, ouderwetse Van Ommeren stuurhut uit de jaren vijftig/zestig. In dit geval aan boord van de ALBISIA. Onder andere een staand haspel, koperen pijp met fluit naar de machinekamer en een houten vloer met kokosmat. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip BARRACUDA, afvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer - met dank.

Het beunschip BARRACUDA, afvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer – met dank.

Het beunschip MAROMA in de sluis van Vreeswijk. Archief: Arie Lentjes.

Het beunschip MAROMA in de sluis van Vreeswijk. Archief: Arie Lentjes.

Het beunschip DEMAT (ex. ALBISIA) aan de loswal in de Brittaniahaven in de Europoort (14-05-2009).

Het beunschip DEMAT (ex. ALBISIA) aan de loswal in de Brittaniahaven in de Europoort (14-05-2009).

Het beunschip DEMAT in de Koningshaven (Rotterdam) op 19-09-2009.

Het beunschip DEMAT in de Koningshaven (Rotterdam) op 19-09-2009.

Het beunschip DEMAT

Het beunschip DEMAT in de Koningshaven (Rotterdam) 0p 19-09-2009.

Het beunschip DEMAT in de Koningshaven (Rotterdam) op 19-09-2009. Op de achtergrond de Koningshavenbrug en Het Hef.

Het beunschip DEMAT in de Koningshaven (Rotterdam) op 19-09-2009. Op de achtergrond de Koningshavenbrug en Het Hef.

Er is niet altijd gelegenheid om de juiste naam op de boeiing te schilderen. Een houten naambordje, met de losse hand geschilderd moet dan maar voldoen.

Er is niet altijd gelegenheid om de juiste naam op de boeiing te schilderen. Een houten naambordje, met de losse hand geschilderd en geplaatst op de ankerlier, moet dan maar voldoen.

Na een lang leven als tankschip, en daarna nog langer als beunschip; nog altijd in de vaart. Hier vaart het beunschip HELENA (ex. ALBISIA) met een volle lading droog zand. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip HELENA (ex. ALBISIA) met een volle lading droog zand op groot water. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het beunschip MARIJE-G in het Straatsburger Dok in Antwerpen. Gebouwd in 1954 en nog altijd in de vaart. Foto: P. Broers – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

De motortankschepen ALBISIA en EMSTANK 3, in winterse omstandigheden in de haven van Duisburg. Misschien wel in de strenge winter van 1963. Foto: Teun van der Zee – met dank.
Het beunschip NOOIT VOLMAAKT ligt in het vroege voorjaar van 1988 te lossen aan een loswal langs het Amsterdam-Rijnkanaal. De scheepsnaam is nog uit de losse pols op de kap van ankerlier geschilderd. Foto: Teun de Wit – met dank.
Het beunschip MAROMA, opvarend ter hoogte van Sliedrecht. Foto: Willem Keizer en Binnenvaart.EU – met dank.