Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr:2309602.
Scheepstype:Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar:1956.
Bouwwerf:Schiffswerft & Stahlbau Th. Buschmann GmbH & Co in Hamburg, Duitsland.
Bouwnummer:51.
Proefvaart:11-06-1956.
Afmetingen:66.90 x 8.19 x 2.62.
Tonnage / Inhoud:929.
Voortstuwing:550 pk Stork Hesselmann met Büchi-drukvulling, zes cilinder, 375 omw/min, motornr: 7154.
Aantal schroeven:1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef:Geen.
Aantal tanks:10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 240 cbm/uur Houttuin motorpomp met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij NV in Rotterdam. 
ZusterschepenAPPIA, AURELIA, CALABRIA, CAMPANIA, ISTRIA en LUCANIA (allen gebouwd bij Th. Buschmann).
Betekenis Scheepsnaam:Naar een streek in Griekenland
Bijzonderheden:In november 1962 , bij Boele Bolnes, verlengd naar 77.96 meter en 1118 ton en 12 tanks. In 1981/1982, in België, omgebouwd tot cementtanker en hernoemd in BLUE CIRCLE ENTERPRISE. Op eigen kiel overgevaren naar Londen en als cementtanker actief geweest op de Thames. Werd, samen met de BLUE CIRCLE VENTURE (ex MYSIA), gebruikt om het transport van cement via de weg, door het centrum van Londen, te verminderen.
Levensloop:Op 20-03-1974 verkocht aan Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en als AETOLIA in de vaart gebleven. Op 19-12-1980, voor fl. 680.000,- verkocht aan World Wide Offshore PvbA in Willebroek, België en hernoemd in BLUE CIRCLE ENTERPRISE. Aansluitend in opdracht van Blue Circle Industries Ltd in Londen omgebouwd tot cementtanker en als BLUE CIRCLE ENTERPRISE (BC.I plc 1322 – off nr: 398853) actief geweest in cementvervoer op de Thames.
In 1996 verkocht aan Transpo BV in Maastricht en teruggehaald naar Nederland. Hernoemd in ENTERPRISE (Eni.nr: niet bekend). Na enkele jaren te koop hebben gelegen zijn de cementtanks geplaatst in het motorvrachtschip MIRAGE (02316197) van Vof De Groot-Kleine in Terneuzen. Het casco van de voormalige AETOLIA werd vervolgens gesloopt. 
Het motortankschip AETOLIA. op een voor ons onbekende bestemming.

Het motortankschip AETOLIA te Chalampé, op het steigertje van Rhône-Poulenc, net beneden Ottmarsheim. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.

Het motortankschip AETOLIA, opvarend op de Main.

Het motortankschip AETOLIA, varend op de Main. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.

De AETOLIA opvarend op de Nieuw Maas. De bestemming is Dortmund.

De AETOLIA opvarend op de Nieuw Maas. De bestemming is Dortmund.

Het motortankschip AETOLIA, met diverse andere schepen aan de Strekdam in Rotterdam. Foto: mevr. van de Heuvel - Lentjes - met dank.

Het motortankschip AETOLIA, met diverse andere schepen aan de Strekdam in Rotterdam. Foto: mevr. Van den Heuvel-  Lentjes – met dank.

De eerste sloopwerkzaamheden aan dek van de voormalige AETOLIA zijn inmiddels begonnen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De eerste sloopwerkzaamheden aan dek van de voormalige AETOLIA zijn inmiddels begonnen. Een deel van het leidingwerk ontbreekt en een aantal tankhoofden zijn verdwenen. Foto: Archief Arie Lentjes.

De originele Stork Hesselmann wordt door een kraanwagen van Sarens uit het schip getakeld. Foto: Archief Arie Lentjes.

De oorspronkelijk Stork Hesselmann (van 1956) wordt door een kraanwagen van Sarens uit het schip getakeld. Om voldoende ruimte te hebben is de houten stuurhut volledig afgebroken. Foto: Archief Arie Lentjes.

De voormalige AETOLIA en MYSIA zijn inmiddels behoorlijk aangepakt. De hoofdmotoren zijn vervangen en ook aan dek is het nodige veranderd. Archief: Arie Lentjes.

De voormalige AETOLIA en MYSIA zijn inmiddels behoorlijk aangepakt. De hoofdmotoren zijn vervangen en ook aan dek is het nodige veranderd. Archief: Arie Lentjes.

De voormalige AETOLIA en MYSIA zijn inmiddels behoorlijk aangepakt. De hoofdmotoren zijn vervangen en ook aan dek is het nodige veranderd. Archief: Arie Lentjes.

De voormalige AETOLIA en MYSIA zijn inmiddels behoorlijk aangepakt. De hoofdmotoren zijn vervangen en ook aan dek is het nodige veranderd. Archief: Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De nieuwe manoeuvreerstad van de voormalige AETOLIA. Foto: Archief Arie Lentjes.

De BLUE CIRCLE ENTERPRISE (ex. AETOLIA) ligt klaar voor haar eerste proefvaart op de Schelde. Foto: Archief Arie lentjes

De BLUE CIRCLE ENTERPRISE (ex. AETOLIA) ligt klaar voor haar eerste proefvaart op de Schelde. Wat te denken van de gordijntjes; daar is niets aan veranderd. Foto: Archief Arie Lentjes.

Van tanker tot cementschip. De voormalige AETOLIA ligt als BLUE CIRCLE ENTERPRISE te wachten op haar eerste proefvaart. Foto: Archief Arie Lentjes,

Van tanker tot cementschip. De voormalige AETOLIA ligt als BLUE CIRCLE ENTERPRISE te wachten op haar eerste proefvaart. Foto: Archief Arie Lentjes,

Na vijftien jaar als BLUE CIRCLE ENTERPRISE op de Thames in Londen te hebben gevaren is de voormalige AETOLIA terug in Nederland. Hier in 1996 aan de havenkade van Puttershoek.

Na vijftien jaar als BLUE CIRCLE ENTERPRISE op de Thames in Londen te hebben gevaren is de voormalige AETOLIA terug in Nederland. Hier in 1996 aan de havenkade van Puttershoek.

Gebrek aan onderhoud en het varen op brak water hebben het casco van de voormalige AETOLIA geen goed gedaan.

Gebrek aan onderhoud en het varen op brak water hebben het casco van de voormalige AETOLIA geen goed gedaan.

De BLUE CIRCLE ENTERPRISE aan de havenkade van Puttershoek.

De BLUE CIRCLE ENTERPRISE aan de havenkade van Puttershoek.

Ondanks jaren van afwezigheid en verbouwingen, is in de BLUE CIRCLE ENTERPRISE nog altijd een echte Van Ommeren te herkennen.

Ondanks jaren van afwezigheid en verbouwingen, is in de BLUE CIRCLE ENTERPRISE nog altijd een echte Van Ommeren te herkennen.

Vooral op deze foto van het achterschip is te zien hoe slecht het schip er feitelijk aan toe is. De plakken roest vallen spontaan van het schip af.

Vooral op deze foto van het achterschip is te zien hoe slecht het schip er feitelijk aan toe is. De plakken roest vallen spontaan van het schip af.

De BLUE CIRCLE ENTERPRISE, gefotografeerd vanaf het water. Foto: M.B. van Lent – met dank.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Motortankschip AETOLIA bij het invaren van de sluis van Feudenheim op de Neckar. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.
Kapitein Ko van den Heuvel aan dek van de AETOLIA tijdens het schutten in de sluis van Feudenheim (Neckar). Het bekende ‘schuim’ ligt al in het gangboord. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.
Het motortankschip in de haven van Lünen aan het Datteln-Hammkanal. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.
Het motortankschip AETOLIA te Chalampé, op het steigertje van Rhône-Poulenc, net beneden Ottmarsheim. Foto: mevr. Van den Heuvel Lentjes – met dank.
De cementtanker BLUE CIRCLE ENTERPRISE in actie op de Thames. Foto: Mike Robinson – met dank.