Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr:2308865.
Scheepstype:Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas en gasolie.
Bouwjaar:1954.
Bouwwerf:Scheepswerf Boele NV in Bolnes.
Bouwnummer:956.
Proefvaart: Stapelloop: 18-03-1954. Proefvaart en overdracht 05-05-1954.
Afmetingen:56.37 x 8.25 x 1.95.
Voortstuwing:400 pk Bolnes, type 8L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1400.
Tonnage / Inhoud:443 kubieke meter butaan.
524 kubieke meter schoon K3 product.
Aantal Tanks:6.
Aantal Schroeven:1.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:Geen.
Betekenis ScheepsnaamNaar de Belgische stad Wandre (bij Luik).
Bijzonderheden:De WANDRIA werd, op verzoek van de Shell speciaal gebouwd voor de vaart naar nieuwe Shell-depots in Wandre en Namen. Om het laadvermogen van de WANDRIA beter te kunnen benutten kon zij tussen de scheepswand en de gasketels ook schoon K3 product vervoeren. Hiervoor uitgerust met een 180 cbm/uur Houttuin lospomp. Later werd deze manier van transport verboden.
In 1977, op de Westerschelde in aanvaring gekomen met een zeeboot. Daarna als sloopgoed verkocht.
In 1978 in Zevenbergen omgebouwd tot motor-vrachtschip van 840 ton met 2 ruimen.
Levensloop:Op 19-03-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-06-1976 ingebracht in de  Gas- tankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en op 15-06-1976 hernoemd in BRISE. Op 27-06-1977 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 11-07-1977 doorverkocht aan Handels- en Scheepvaartbedrijf Hesbow BV in Krimpen a/d IJssel en niet hernoemd. Op 16-06-1978 verkocht aan D.C. Sneijer in Maasbracht en hernoemd in DIRK CORNELIS. Aansluitend in Zevenbergen omgebouwd tot motorvrachtschip.  Op 31-07-1979 overgeschreven naar Vof. Firma D.C. Sneijer & Zn. in Maasbracht met als vennoten D.C. Sneijer en O. Sneijer. Niet hernoemd. Op 07-02-1986 overgeschreven naar O. Sneijer in Maasbracht en hernoemd in DIRK C.
In 1999 gesloopt.
De stapelloop van het gastankschip WANDRIA bij Scheepswerf Boele in Bolnes op 18-03-1954,
Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het gastankschip WANDRIA tijdens haar technische proefvaart op de Nieuwe Maas op 05-05-1954. De werfvlag hangt hier nog in de voormast wat betekend dat de officiële overdracht nog niet heeft plaatsgevonden. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Een typisch Van Ommeren / Intritas onderonsje bij de Shell in Wandre (Luik). Tegen de steiger ligt het motortankschip ISTRIA met langszij de MACEDONIA en buitenop de WANDRIA. Het motortankschip VICTORIA is ook onderweg en gaat vastmaken langszij de WANDRIA. De foto werd genomen vanaf het achterschip van het gastankschip BELGIA, wiens vlaggenstok helaas in de weg zat. Foto: D. Kouwen – met dank.
Het gastankschip WANDRIA is zojuist Wemeldinge gepasseerd en vaart het Kanaal van Zuid- Beveland op. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het gastankschip WANDRIA heeft vastgemaakt in Klein-Ternaaien. Links op de achtergrond de invaart van het Albertkanaal en rechts de eerste sluis naar het verdere verloop van de Maas, die hier maar liefst 16 meter lager ligt. Deze plaats heeft decennia lang bekend gestaan als de ‘Stop van Ternaaien’. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het gastankschip WANDRIA bij de Shell in lossing in de haven van Neder over Heembeek (gemeente Brussel). Foto: W. Kalis – met dank.
Het gastankschip WANDRIA bij de Shell in lossing in de haven van Neder over Heembeek (gemeente Brussel). Foto: W. Kalis – met dank.
Het gastankschip WANDRIA bij de Shell in lossing in de haven van Neder over Heembeek (gemeente Brussel). Foto: W. Kalis – met dank.
Het gastankschip WANDRIA bij de Shell in lossing in de haven van Neder over Heembeek (gemeente Brussel). Foto: W. Kalis – met dank.
Het gastankschip WANDRIA bij het invaren van de Volkeraksluis.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip DIRK C, afvarend ter hoogte van Sliedrecht.
Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motorvrachtschip DIRK C, opvarend ter hoogte van Sliedrecht.
Foto: Willem Keizer – met dank.