ENI-nr: | 2308865. |
Scheepstype: | Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas en gasolie. |
Bouwjaar: | 1954. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Boele NV in Bolnes. |
Bouwnummer: | 956. |
Proefvaart: | Stapelloop: 18-03-1954. Proefvaart en overdracht 05-05-1954. |
Afmetingen: | 56.37 x 8.25 x 1.95. |
Voortstuwing: | 400 pk Bolnes, type 8L, 8 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1400. |
Tonnage / Inhoud: | 443 kubieke meter butaan. 524 kubieke meter schoon K3 product. |
Aantal Tanks: | 6. |
Aantal Schroeven: | 1. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen. |
Betekenis Scheepsnaam | Naar de Belgische stad Wandre (bij Luik). |
Bijzonderheden: | De WANDRIA werd, op verzoek van de Shell speciaal gebouwd voor de vaart naar nieuwe Shell-depots in Wandre en Namen. Om het laadvermogen van de WANDRIA beter te kunnen benutten kon zij tussen de scheepswand en de gasketels ook schoon K3 product vervoeren. Hiervoor uitgerust met een 180 cbm/uur Houttuin lospomp. Later werd deze manier van transport verboden. In 1977, op de Westerschelde in aanvaring gekomen met een zeeboot. Daarna als sloopgoed verkocht. In 1978 in Zevenbergen omgebouwd tot motor-vrachtschip van 840 ton met 2 ruimen. |
Levensloop: | Op 19-03-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-06-1976 ingebracht in de Gas- tankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en op 15-06-1976 hernoemd in BRISE. Op 27-06-1977 verkocht aan Stolk’s Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht en niet hernoemd. Op 11-07-1977 doorverkocht aan Handels- en Scheepvaartbedrijf Hesbow BV in Krimpen a/d IJssel en niet hernoemd. Op 16-06-1978 verkocht aan D.C. Sneijer in Maasbracht en hernoemd in DIRK CORNELIS. Aansluitend in Zevenbergen omgebouwd tot motorvrachtschip. Op 31-07-1979 overgeschreven naar Vof. Firma D.C. Sneijer & Zn. in Maasbracht met als vennoten D.C. Sneijer en O. Sneijer. Niet hernoemd. Op 07-02-1986 overgeschreven naar O. Sneijer in Maasbracht en hernoemd in DIRK C. In 1999 gesloopt. |