Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr:2312782.
Scheepstype:Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gemaakte gassen. 
Bouwjaar:1969.
Bouwwerf:Scheepswerf De IJsselwerf BV in Capelle a/d IJssel.
Bouwnummer:138.
Proefvaart:08-08-1969.
Afmetingen:84.95 x 9.49 x 2.39.
Voortstuwing:660 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type RHO 218K, 8 cilinder, 2 tact, 700 omw/min. Motornummer: 10452. 
Tonnage / Inhoud:990 ton.
1466 kubieke meter vloeibaar gas.
Aantal Tanks:4 x 230 kubieke meter (ketel 1-2-5-6) en 2 x 273 kubieke meter (ketel 3 en 4). Totaal 6 ketels.
Aantal Schroeven:1.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. 
Zusterschepen:BELGIA.
Betekenis Scheepsnaam:Naar de rivier de Rijn.
Bijzonderheden:In 1981 overgemeten naar 976 ton. In 1983/1984 hermotoriseerd met 660 pk Stork-Werkspoor, type DRO 218 K, 8 cilinder, motornummer: 11208.
Levensloop:Op 19-03-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-06-1976 ingebracht in de  Gas- tankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en op 15-06-1976 hernoemd in SOLANO. In 2000 gesloopt bij Scheepssloperij Nederland BV in s’- Gravendeel.

 

Het gastankschip RHENANIA vertrekt voor haar technische proefvaart en overdracht op
08-08-1969. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het gastankschip RHENANIA voor de sluis van Monsin. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het gastankschip RHENANIA in de grote sluis van de Volkerak.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het gastankschip SOLANO opvarend op de Waal ter hoogte van Leeuwen.
Foto: Teun van der Zee – met dank.
Het gastankschip SOLANO, afvarend ter hoogte van Sliedrecht.
Foto: Willem Keizer – met dank.