Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr: 2310875.
Scheepstype: Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar butaan/propaan en gasolie.
Bouwjaar: 1961.
Bouwwerf: J.G. Hitzler in Lauenburg, Duitsland.
Bouwnummer: 652.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 66.92 x 8.20 x 2.72.
Voortstuwing: 540 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type A/BRO 218, 8 cilinder, 4 tact, 650 omw/min.
Tonnage / Inhoud: 809 / 628 kubieke meter propaan of butaan / 632 kubieke meter gasolie.
Aantal Tanks: 8 gasketels.
Aantal Schroeven: 1.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: Geen
Betekenis Scheepsnaam Naar de rivier de Schelde.
Bijzonderheden: Om het laadvermogen van de ESCOTIA beter te kunnen benutten kon zij tussen de scheepswand en de gasketels ook gasolie vervoeren. Hiervoor uitgerust met een 180 cbm/uur Houttuin lospomp. Later werd deze manier van transport verboden.
In 1969 hermotoriseerd met 570 pk, motor onbekend.  Nieuwe tonnenmaat: 657 ton. Het vervoer van gasolie tussen de scheepswand en de gasketels was toen inmiddels verboden.
Levensloop: Op 19-03-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-06-1976 ingebracht in de  Gas- tankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en op 15-06-1976 hernoemd in SNO. In 1988 ingebracht in Derca Shipping NV in Antwerpen (de Belgische dochteronderneming van Chemgas) en als RENE 18 (6002311) in de vaart gekomen. In 1996 gesloopt.

 

Foto: