ENI-nr: | 2310875. |
Scheepstype: | Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar butaan/propaan en schoon K3 product. |
Bouwjaar: | 1961. |
Bouwwerf: | J.G. Hitzler in Lauenburg, Duitsland. |
Bouwnummer: | 809. |
Proefvaart: | Onbekend. |
Afmetingen: | 66.92 x 8.20 x 2.72. |
Voortstuwing: | 540 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, type A/BRO 218, 8 cilinder, 4 tact, 650 omw/min. |
Tonnage / Inhoud: | 628 kubieke meter propaan of butaan / 632 kubieke meter schoon K3 product. |
Aantal Tanks: | 8 gasketels. |
Aantal Schroeven: | 1. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | Geen |
Betekenis Scheepsnaam | Naar de rivier de Schelde. |
Bijzonderheden: | Om het laadvermogen van de ESCOTIA beter te kunnen benutten kon zij tussen de scheepswand en de gasketels ook schoon K3 product vervoeren. Hiervoor uitgerust met een 180 cbm/uur Houttuin lospomp. Later werd deze manier van transport verboden. In december 1964, in een zware sneeuwstorm, gestrand op het voormalige Kruiteiland in Rotterdam. Door de bokken KOLOSSUS, CONDOR en AREND van Van der Tak Berging uit haar benarde positie getild. In 1969 hermotoriseerd met 570 pk, motor onbekend. Nieuwe tonnenmaat: 657 ton. Het vervoer van gasolie tussen de scheepswand en de gasketels was toen inmiddels verboden. |
Levensloop: | Op 19-03-1976 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 10-06-1976 ingebracht in de Gas- tankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en op 15-06-1976 hernoemd in SNO. In 1988 ingebracht in Derca Shipping NV in Antwerpen (de Belgische dochteronderneming van Chemgas) en als RENE 18 (6002311) in de vaart gekomen. In 1996 gesloopt. |

Foto: Archief Arie Lentjes – BINNENVAART.EU.

Foto: Archief Arie Lentjes.


Foto: Archief Arie Lentjes.

Foto: Ary Groenenveld – met dank.


Foto: Archief Arie Lentjes.


Foto: Willem Keizer – met dank.
