Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr:2307820.
Scheepstype:Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf Boele NV in Bolnes.
Bouwnummer:948.
Proefvaart:Onbekend.
Afmetingen:45.92 x 6.09 x 2.42.
Voortstuwing:200 pk Bolnes, type 4L, 4 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1302.
Tonnage / Inhoud:267 kubieke meter butaan.
Aantal Tanks:2.
Aantal Schroeven:1
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BUTANIA I en BUTANIA II.
Betekenis ScheepsnaamAfgeleid van Butaan, een gasfractie die vrijkomt bij de destillatie van aardolie, en onder druk in vloeibare vorm is te vervoeren.
Bijzonderheden:Geladen snelheid ongeveer 17 km/uur. Omdat de bevoorrading van de depots in Brussel en Gent onafgebroken moest doorgaan kregen de BUTANIA I, BUTANIA II en BUTANIA III, dubbele bemanningen, die om de beurt een reis aan boord waren en een reis thuis verbleven. Dit was min of meer de eerste soort continuvaart bij Van Ommeren. Aanvankelijk waren de schepen niet met radar uitgerust wat van de bemanningen, vooral in de nachtvaart of bij mistig weer, het uiterste vergde.
In 1982 hermotoriseerd met 240 pk Caterpillar, type 3306 TA, 2000 omw/min, motornummer: 67 D 1853.
In …. uitgerust met een 100 pk Daf kopschroef. In 1989 overgemeten naar 412 ton.
Levensloop:Op 27-08-1971 verkocht aan J. en H. Boontjes in Rotterdam en omgebouwd tot motorvrachtschip van 412 ton, met een diepgang van 2.72 meter en 1 ruim. Op 27-08-1971 hernoemd in CARNEL B. Op 08-03-1973 verkocht aan C.J. van de Pol in Rotterdam en hernoemd in RICO. Op 21-07-1982 hernoemd in INGE. Op 08-07-1982 overgeschreven naar de weduwe E.J. van de Pol en als INGE in de vaart gebleven. Op 11-12-1989 verkocht aan T.D.A.M. Joosten in Born en hernoemd in GUNA. In december 1995 verkocht aan J.E.M. van Wichelen in Schoten, België en onder Belgische vlag gebracht. Hernoemd in CANOPUS (600….). Na 1995 verkocht aan Enwi BvbA in Kruibeke en hernoemd in PERGO. Daarna onbekend.
Het gastankschip BUTANIA III op de Oosterschelde richting Wemeldinge. Aan de horizon zien we de contouren van de Zeelandbrug. Foto: Archief Teun van der Zee – met dank.
Het gastankschip BUTANIA III op een onstuimige Oosterschelde. De gasvaart was een uitstekende leerschool voor Van Ommeren kapiteins die de Zeeuwse Stromen moesten leren kennen. Alhoewel niet alle kapiteins daar even gelukkig mee waren.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Het gastankschip BUTANIA III heeft na lossing (tijdelijk) vastgemaakt op de Gentse Ringvaart.
Foto: Archief Teun van der Zee – met dank.
Het gastankschip BUTANIA III op een voor ons totaal onbekende locatie. Wie het weet mag het zeggen. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip RICO bij het uitvaren van de haven van Hansweert. Wat opvalt is dat de voormalige ‘Butaantjes’ als vrachtschepen oorspronkelijk geen luiken maar dekzeilen over de ruimen hadden. We zien dit ook bij de REX (ex. BUTANIA I).
Foto: N.J. van der Meer – met dank.
Het motorvrachtschip INGE vaart vanaf de Nieuwe Maas, via het Breediep, richting Europoort. Het schip is inmiddels voorzien van een luikenkap.
Foto: Teun van der Zee – met dank.
Het motortankschip GUNA, afvarend ter hoogte van Sliedrecht. De boodschap op de scheepsromp laat weinig aan de verbeelding over. Foto: Willem Keizer – met dank.
Het motorvrachtschip PERGO in de haven van Merksem.
Foto: Willem Keizer – met dank.