Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr: 2307705.
Scheepstype: Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas.
Bouwjaar: 1951.
Bouwwerf: Scheepswerf Boele NV in Bolnes
Bouwnummer: 940.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 45.92 x 6.09 x 2.42.
Voortstuwing: 200 pk Bolnes, type 4L, 4 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1284.
Tonnage / Inhoud: 267 /
Aantal Tanks: 2.
Aantal Schroeven: 1.
Eigenaar: Internationale Riviertankscheepvaart Maatschappij NV in Rotterdam.
Zusterschepen: BUTANIA I en BUTANIA III.
Betekenis Scheepsnaam Afgeleid van Butaan, een gasfractie die vrijkomt bij de destillatie van aardolie, en onder druk in vloeibare vorm is te vervoeren.
Bijzonderheden: Geladen snelheid ongeveer 17 km/uur. Omdat de bevoorrading van de depots in Brussel en Gent onafgebroken moest doorgaan kregen de BUTANIA I, BUTANIA II en BUTANIA III, dubbele bemanningen, die om de beurt een reis aan boord waren en een reis thuis verbleven. Dit was min of meer de eerste soort continuvaart bij Van Ommeren. Aanvankelijk waren de schepen niet met radar uitgerust wat van de bemanningen, vooral in de nachtvaart of bij mistig weer, het uiterste vergde.
Levensloop: Op 17-09-1971 verkocht aan P.W. van de Hurk in Beneden- Leeuwen en omgebouwd tot motorvrachtschip van 402 ton, met een diepgang van 2.72 meter en 1 ruim. Op 16-03-1972 als PICO H in de vaart gekomen. Op 13-03-1974 verkocht aan G.J.M van Oijen in Rotterdam en als WALCHEREN in de vaart gekomen. Op 22-01-1979 verkocht aan C.H. van Laar in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 22-03-1983 op de Westerschelde, ter hoogte van Griete gekapseisd en gezonken. Het schip was geladen met rollen papier. Op 01-04-1983 door Bergingsbedrijf Van den Akker uit Vlissingen geborgen en bij Scheepssloperij Van de Marel in Viane (een buurtschap in de voormalige gemeente Ouwerkerk aan het Keeten of Mastgat (Oosterschelde), gesloopt.

 

Foto: