Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr:2307705.
Scheepstype:Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf Boele NV in Bolnes
Bouwnummer:940.
Proefvaart:08-06-1951,
Afmetingen:45.92 x 6.09 x 2.42.
Voortstuwing:200 pk Bolnes, type 4L, 4 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1284.
Tonnage / Inhoud:267 kubieke meter butaan.
Aantal Tanks:2.
Aantal Schroeven:1.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BUTANIA I en BUTANIA III.
Betekenis ScheepsnaamAfgeleid van Butaan, een gasfractie die vrijkomt bij de destillatie van aardolie, en onder druk in vloeibare vorm is te vervoeren.
Bijzonderheden:Geladen snelheid ongeveer 17 km/uur. Omdat de bevoorrading van de depots in Brussel en Gent onafgebroken moest doorgaan kregen de BUTANIA I, BUTANIA II en BUTANIA III, dubbele bemanningen, die om de beurt een reis aan boord waren en een reis thuis verbleven. Dit was min of meer de eerste soort continuvaart bij Van Ommeren. Aanvankelijk waren de schepen niet met radar uitgerust wat van de bemanningen, vooral in de nachtvaart of bij mistig weer, het uiterste vergde.
Levensloop:Op 17-09-1971 verkocht aan P.W. van de Hurk in Beneden- Leeuwen en omgebouwd tot motorvrachtschip van 402 ton, met een diepgang van 2.72 meter en 1 ruim. Op 16-03-1972 als PICO H in de vaart gekomen. Op 13-03-1974 verkocht aan G.J.M van Oijen in Rotterdam en als WALCHEREN in de vaart gekomen. Op 22-01-1979 verkocht aan C.H. van Laar in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 22-03-1983 op de Westerschelde, ter hoogte van Griete gekapseisd en gezonken. Het schip was geladen met rollen papier. Op 01-04-1983 door Bergingsbedrijf Van den Akker uit Vlissingen geborgen en bij Scheepssloperij Van de Marel in Viane (een buurtschap in de voormalige gemeente Ouwerkerk aan het Keeten of Mastgat (Oosterschelde), gesloopt.
Het gastankschip BUTANIA II tijdens haar technische proefvaart op 08-06-1951.
Foto: Archief Van Ommeren – met dank – www.binnenvaart.eu.
Het gastankschip BUTANIA II, met een stevige bries op de Oosterschelde, richting Wemeldinge. Foto: N.J. van der Meer – met dank.
Het gastankschip BUTANIA II, met een stevige bries op de Oosterschelde, richting Wemeldinge. Foto: N.J. van der Meer.
Het gastankschip BUTANIA II, voor de sluis van Willebroek, varend richting Wintam.
Foto: Archief Arie Lentjes.
Kapitein J. van den Heuvel en zijn vrouw L. van den Heuvel-Lentjes in de stuurhut van de BUTANIA II. Foto: L. van den Heuvel – Lentjes – met dank.
Een kijkje in de keuken van de BUTANIA II. Foto: L. van den Heuvel-Lentjes – met dank.
Liggend in de sluis is er even tijd het nummer van deze BUTANIA van een nieuw verfje te voorzien. Ondersteboven hangend, uit de hand en super strak. Foto: J. Biezenaar – Archief H. de Groot – met dank – www.binnenvaart.eu.
De trieste resten van het motorvrachtschip WALCHEREN bij Scheepssloperij Van de Marel in Viane (Ouwerkerk)- Foto: Willem Keizer – met dank.
De trieste resten van het motorvrachtschip WALCHEREN bij Scheepssloperij Van de Marel in Viane (Ouwerkerk)- Foto: Willem Keizer – met dank.