Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
ENI-nr:2307689.
Scheepstype:Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas.
Bouwjaar:1951.
Bouwwerf:Scheepswerf Boele NV in Bolnes.
Bouwnummer:939.
Proefvaart:11-05-1951.
Afmetingen:45.92 x 6.09 x 2.42.
Voortstuwing:200 pk Bolnes, type 4L, 4 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1283.
Tonnage / Inhoud:267 kubieke meter butaan.
Aantal Tanks:2.
Aantal Schroeven:1.
Eigenaar:Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam.
Zusterschepen:BUTANIA II en BUTANIA III.
Betekenis ScheepsnaamAfgeleid van Butaan, een gasfractie die vrijkomt bij de destillatie van aardolie, en onder druk in vloeibare vorm is te vervoeren.
Bijzonderheden:Geladen snelheid ongeveer 17 km/uur. Omdat de bevoorrading van de depots in Brussel en Gent onafgebroken moest doorgaan kregen de BUTANIA I, BUTANIA II en BUTANIA III, dubbele bemanningen, die om de beurt een reis aan boord waren en een reis thuis verbleven. Dit was min of meer de eerste soort continuvaart bij Van Ommeren. Aanvankelijk waren de schepen niet met radar uitgerust wat van de bemanningen, vooral in de nachtvaart of bij mistig weer, het uiterste vergde.
Levensloop:Op 28-10-1971 verkocht aan G.A. van der Staay in Beneden- Leeuwen en omgebouwd tot motorvrachtschip van 400 ton, met een diepgang van 2.72 meter en 1 ruim. Als REX in de vaart gekomen. Op 17-08-1977 verkocht aan P.A. van der Staay in Beneden Leeuwen en als REX in de vaart gebleven. In december 1997 afgevoerd van de sterkte en in Amsterdam gesloopt.
Het gastankschip BUTANIA I in aanbouw bij Scheepswerf Boele in Bolnes. De achterste ketel is al geplaatst en de voorste ketel wordt net in het casco gehesen. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het gastankschip BUTANIA I ligt in de vroege ochtend van 11 mei 1951 klaar aan de Parkkade om haar technische proefvaart te beginnen. Foto: Archief Van Ommeren.
Het gastankschip BUTANIA I tijdens haar technische proefvaart op de Nieuwe Maas
op 11-05-1951. Foto: Archief Van Ommeren – met dank – www.binnenvaart.eu.
Direct na haar proefvaart en officiële overname vertrok de BUTANIA I ‘full speed’ naar Shell Pernis om haar eerste lading vloeibaar gas te laden. Foto: Archief Van Ommeren – met dank.
Het gastankschip BUTANIA tijdens lossen bij de Shell op de Ringvaart in Gent. Pas na enkele jaren zou dit steiger door de Shell worden voorzien van losarmen.
Foto: mevr. Van den Heuvel – Lentjes – met dank.
De gezusters BUTANIA I en BUTANIA II gezamenlijk in de sluis van Willebroek op de Brusselse Vaart, richting Wintam. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip REX, op een vrije zondag afgemeerd aan de Prins Hendrikkade in de Koningshaven (Noordereiland). Foto: Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip REX, op een vrije zondag afgemeerd aan de Prins Hendrikkade in de Koningshaven (Noordereiland). Foto: Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip REX, op een vrije zondag afgemeerd aan de Prins Hendrikkade in de Koningshaven (Noordereiland). Foto: Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip REX, opvarend ter hoogte van Bolnes in de zomer van 1991.
Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
Het motorvrachtschip REX afvarend ter hoogte van Sliedrecht.
Foto: Willem Keizer – met dank.