ENI-nr: | 2307689. |
Scheepstype: | Motortankschip voor het vervoer van vloeibaar gas. |
Bouwjaar: | 1951. |
Bouwwerf: | Scheepswerf Boele NV in Bolnes. |
Bouwnummer: | 939. |
Proefvaart: | 11-05-1951. |
Afmetingen: | 45.92 x 6.09 x 2.42. |
Voortstuwing: | 200 pk Bolnes, type 4L, 4 cilinder, 2 tact, 430 omw/min, motornummer: 1283. |
Tonnage / Inhoud: | 267 kubieke meter butaan. |
Aantal Tanks: | 2. |
Aantal Schroeven: | 1. |
Eigenaar: | Internationale Riviertankscheepvaart Mij. NV in Rotterdam. |
Zusterschepen: | BUTANIA II en BUTANIA III. |
Betekenis Scheepsnaam | Afgeleid van Butaan, een gasfractie die vrijkomt bij de destillatie van aardolie, en onder druk in vloeibare vorm is te vervoeren. |
Bijzonderheden: | Geladen snelheid ongeveer 17 km/uur. Omdat de bevoorrading van de depots in Brussel en Gent onafgebroken moest doorgaan kregen de BUTANIA I, BUTANIA II en BUTANIA III, dubbele bemanningen, die om de beurt een reis aan boord waren en een reis thuis verbleven. Dit was min of meer de eerste soort continuvaart bij Van Ommeren. Aanvankelijk waren de schepen niet met radar uitgerust wat van de bemanningen, vooral in de nachtvaart of bij mistig weer, het uiterste vergde. |
Levensloop: | Op 28-10-1971 verkocht aan G.A. van der Staay in Beneden- Leeuwen en omgebouwd tot motorvrachtschip van 400 ton, met een diepgang van 2.72 meter en 1 ruim. Als REX in de vaart gekomen. Op 17-08-1977 verkocht aan P.A. van der Staay in Beneden Leeuwen en als REX in de vaart gebleven. In december 1997 afgevoerd van de sterkte en in Amsterdam gesloopt. |