3 x 1090 pk Kromhout met Büchi-drukvulling, type FBHD 240/ 9 cilinder, 4 tact, 900 omw/min.
Aantal schroeven:
3 schroeven in straalbuizen.
Besturing:
3 Becker hoofdroeren en 6 flankingroeren, centrale manoeuvreerstand voor éénmansbediening en een hefbare stuurhut.
Bunkercapaciteit:
91 cbm – diepgang 2.60 m.
Eigenaar:
Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Betekenis Scheepsnaam:
Naar een fantasienaam in de lijn van de STORMVOGEL (1).
Bijzonderheden:
Stapelloop: mei 1971. Proefvaart: 3 t/m 5 augustus op het Haringvliet. Overdracht: 06-08-1971. In 1972, afvarend ter hoogte van de Steinere Bank (kmr. 752) aan de grond gelopen en onder de waterlijn opengescheurd. De WATERVOGEL bleef gespaard omdat zij aan haar lege bakken bleef hangen.
Levensloop:
Op 27-02-1984 verkocht aan Ofir Vof in Rotterdam en hernoemd in BORGIR. In 1994 verkocht aan Oord ACZ BV in Gorinchem en als BORGIR in de vaart gebleven. In 1997 verkocht aan Dredging International Asia Pacific Ltd. in Singapore en afgevoerd naar Banladesh. Werd ingezet voor het duwen van bakken met stenen, bedoeld voor kustverdedigingswerken. Schijnt later nog in Nieuwe Guinea terechtgekomen te zijn.
De WATERVOGEL werd in verschillende delen bij de BIESBOSCH gebouwd en later geassembleerd. Hier wordt de onderbouw van de stuurhut geplaatst. Het woongedeelte is reeds geplaatst.
De afbouw van de WATERVOGEL is in volle gang. De stuurhut is inmiddels geplaatst maar de (typisch geknikte) schoorstenen ontbreken nog. Op de achtergrond de duwboot A. DETOUF van de Fransman, die voor groot onderhoud op de helling ligt.
Het paradepaardje van de Van Ommeren duwvloot wordt, ter hoogte van de Strekdam, klaarmaakt voor haar eerste proefvaart. Alle hoogwaardigheidsbekleders zijn aan boord.
Met twee geladen bakken onderweg naar het Vuile Gat voor de eerste testen.
Na drie dagen testen op het Vuile Gat, met meerdere geladen duwbakken, werd de WATERVOGEL geschikt bevonden voor de Rijnvaart.
De duwboot WATERVOGEL, met twee geladen tankbakken, in de opvaart op de Oude Maas.
De reglementering voor de passage van het Binger Loch werkte aanvankelijk zeer belemmerend voor de duwvaart. Hier is de WATERVOGEL als de losse boot terug onderweg naar Salzig, om het restant van haar duwbakken op te halen.
De duwboot WATERVOGEL, afvarend op de Midden-Rijn.
De WATERVOGEL was geen specifieke mooie boot en paste zeker niet in het plaatje van toen varende duwboten. Door haar enkele opbouw en geknikte schoorstenen had zij echter wel een opmerkelijk en herkenbaar uiterlijk.
De WATERVOGEL, met vier geladen tankduwbakken, maakt vast op de rede van Bingen.
De WATERVOGEL opvarend aan Altrip. Inmiddels is de boot (tijdelijk) verhuurd aan Harpen en vaart zij met gewone (droge lading) bakken.
De voormalige WATERVOGEL als BORGIR, opvarend gefotografeerd ter hoogte van Rossum in mei 1985. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.
De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven. Duidelijk is dat zij op dit moment voor de CNFR vaart.
De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven. Waarom de boot hier van Drunen schrijft is niet helemaal duidelijk.