Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2104528.
Scheepstype: Duwboot.
Bouwjaar: 1971.
Bouwwerf: De Biesbosch in Dordrecht.
Bouwnummer: 584.
Proefvaart: van 3 t/m 5 augustus 1971.
Afmetingen: 32.00 x 11.34 x 1.90 (zonder bunkers).
Waterverplaatsing: 117.
Voortstuwing: 3 x 1090 pk Kromhout met Büchi-drukvulling, type FBHD 240/ 9 cilinder, 4 tact, 900 omw/min.
Aantal schroeven: 3 schroeven in straalbuizen.
Besturing: 3 Becker hoofdroeren en 6 flankingroeren, centrale manoeuvreerstand voor éénmansbediening en een hefbare stuurhut.  
Bunkercapaciteit: 91 cbm – diepgang 2.60 m.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam.
Betekenis Scheepsnaam: Naar een fantasienaam in de lijn van de STORMVOGEL (1).
Bijzonderheden: Stapelloop: mei 1971.
Proefvaart: 3 t/m 5 augustus op het Haringvliet.
Overdracht: 06-08-1971.
In 1972, afvarend ter hoogte van de Steinere Bank (kmr. 752) aan de grond gelopen en onder de waterlijn opengescheurd. De WATERVOGEL bleef gespaard omdat zij aan haar lege bakken bleef hangen.
Levensloop: Op 27-02-1984 verkocht aan Ofir Vof in Rotterdam en hernoemd in BORGIR.
In 1994 verkocht aan Oord ACZ BV in Gorinchem en als BORGIR in de vaart gebleven. In 1997 verkocht aan Dredging International Asia Pacific Ltd. in Singapore en afgevoerd naar Banladesh. Werd ingezet voor het duwen van bakken met stenen, bedoeld voor kustverdedigingswerken. Schijnt later nog in Nieuwe Guinea terechtgekomen te zijn. 

De WATERVOGEL werd in verschillende delen bij de BIESBOSCH gebouwd en later geassembleerd. Hier wordt de onderbouw van de stuurhut geplaatst. Het woongedeelte is reeds geplaatst.

De afbouw van de WATERVOGEL is in volle gang. De stuurhut is inmiddels geplaatst maar de (typische geknikte) schoorstenen ontbreken nog.

De afbouw van de WATERVOGEL is in volle gang. De stuurhut is inmiddels geplaatst maar de (typisch geknikte) schoorstenen ontbreken nog. Op de achtergrond de duwboot A. DETOUF van de Fransman, die voor groot onderhoud op de helling ligt.

Het paradepaardje van de Van Ommeren duwvloot wordt, ter hoogte van de Strekdam, klaarmaakt voor haar eerste proefvaart. Alle hoogwaardigheidsbekleders zijn aan boord.

Het paradepaardje van de Van Ommeren duwvloot wordt, ter hoogte van de Strekdam, klaarmaakt voor haar eerste proefvaart. Alle hoogwaardigheidsbekleders zijn aan boord.

Met twee geladen bakken onderweg naar het Vuile Gat voor de eerste testen.

Met twee geladen bakken onderweg naar het Vuile Gat voor de eerste testen.

Na drie dagen testen op het Vuile Gat, met meerdere geladen duwbakken, werd de WATERVOGEL geschikt bevonden voor de Rijnvaart.

Na drie dagen testen op het Vuile Gat, met meerdere geladen duwbakken, werd de WATERVOGEL geschikt bevonden voor de Rijnvaart.

De duwboot WATERVOGEL, in actie op de ...

De duwboot WATERVOGEL, met twee geladen tankbakken, in de opvaart op de Oude Maas.

De reglementering voor de passage van het Binger Loch werkte zeer in het nadeel van de duwvaart. Hier is de WATERVOGEL terug onderweg naar Salzig om het restant van het duwstel op te halen.

De reglementering voor de passage van het Binger Loch werkte aanvankelijk zeer belemmerend voor de duwvaart. Hier is de WATERVOGEL als de losse boot terug onderweg naar Salzig, om het restant van haar duwbakken op te halen.

De duwboot WATERVOGEL, opvarend op de MIdden-Rijn.

De duwboot WATERVOGEL, afvarend op de Midden-Rijn.

Dit is wat Van Ommeren voor ogen had met de WATERVOGEL. Een ononderbroken lijn tussen Rotterdam en Basel, met vier geladen bakken. De regels betreffende het passeren van het Bimger Loch en de vaart tussen Basel en Birsfelden gooiden roet in het eten. Hier is de WATERVOGEL op de Benden-Rijn onderweg

Dit is wat Van Ommeren voor ogen had met de WATERVOGEL. Een ononderbroken lijn tussen Rotterdam en Basel, met vier geladen bakken. De regels betreffende het passeren van het Binger Loch en de vaart tussen Basel en Birsfelden gooiden roet in het eten. Hier zien we de WATERVOGEL op de Waal in actie. Alle vier de tankduwbakken zijn tot de ijken geladen.

De WATERVOGEL was geen specifieke mooie boot en paste zeker niet in het plaatje van toen varende boten. Door haar enkele opbouw en geknikte schoorstenen had zij echter wel een opmerkelijk en herkenbaar uiterlijk.

De WATERVOGEL was geen specifieke mooie boot en paste zeker niet in het plaatje van toen varende duwboten. Door haar enkele opbouw en geknikte schoorstenen had zij echter wel een opmerkelijk en herkenbaar uiterlijk.

De WATERVOGEL, met vier geladen tankduwbakken, maakt vast op de rede van Bingen.

De WATERVOGEL, met vier geladen tankduwbakken, maakt vast op de rede van Bingen.

De WATERVOGEL opvarend aan Altrip. Inmiddels is de boot tijdelijk verhuurd aan Harpen en vaart zij met gewone duwbakken.

De WATERVOGEL opvarend aan Altrip. Inmiddels is de boot (tijdelijk) verhuurd aan Harpen en vaart zij met gewone (droge lading) bakken.

 

De voormalige WATERVOGEL als BORGIR gefotografeerd ter hoogte van Rossum in mei 1985. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

De voormalige WATERVOGEL als BORGIR, opvarend gefotografeerd ter hoogte van Rossum in mei 1985. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven.

De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven. Duidelijk is dat zij op dit moment voor de CNFR vaart.

De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven.

De BORGIR, tijdens ploeg wisselen aan de loswal aan de Seinehaven. Waarom de boot hier van Drunen schrijft is niet helemaal duidelijk.