Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

Eni-nr:2313464
Scheepstype:Duwboot.
Bouwjaar:1972.
Bouwwerf:Deltawerf in Sliedrecht.
Bouwnummer:Onbekend.
Proefvaart:21-07-1972.
Afmetingen:15.00 x 9.50 x 1.70 (zonder bunkers).
Waterverplaatsing:51 ton.
Voortstuwing:2 x 500 pk Stork Ricardo, type ARD 158K, 4 tact, 8 cilinder, 1500 omw/min. Motornummers: 20690/1 en 20690/2.
Aantal schroeven:2 schroeven in schroeftunnels.
Besturing:4 hoofdroeren en 4 flankingroeren, centrale manoeuvreerstand voor één-mansbediening en hefbare stuurhut. 
Bunkercapaciteit:
49 cbm/ diepgang: 2.10 meter. 
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Betekenis Scheepsnaam:Naar een fantasienaam in de lijn van de STORM- en DUWVOGEL. In dit geval toegespitst op het feit dat het hier om een kleine duwboot ging; die ook vaak simpel het ‘Hoentje’ genoemd werd.
Bijzonderheden:In maart 1983 hermotoriseerd met 2 x 450 pk Mitsubishi, type S 6 NTK, motornummers: M 1172/495 en M 1172/ 496.  
Levensloop:Op 24-01-1977 verkocht naar de Gastankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en hernoemd in TOLO. In de zomer van 1992, bij gebrek aan emplooi door Chemgas opgelegd. Vervolgens op 11-12-1992 verkocht aan J. van Laar in Dordrecht en als TOLO in de vaart gebleven. In 1999 verkocht aan H.C.F. Jansen in Hekelingen en hernoemd in PROTRANS I. In 2000 overgeschreven naar H.C.F.J. Holding BV in Hekelingen en niet hernoemd. In 2007 verkocht aan Projob Binnenschiffahrt GmbH in Duisburg en niet hernoemd. In 2012 verkocht aan Rhenus Partnership GmbH in Duisburg-Ruhrort en hernoemd in RHENUS WESEL. Anno 2021 in de vaart.
De duwboot WATERHOEN tijdens de overdracht van de Deltawerf aan Van Ommeren op 21-07-1972.

De duwboot WATERHOEN tijdens de overdracht van de Deltawerf aan Van Ommeren op 21-07-1972. Aan belangstellenden geen gebrek.

De duwboot TOLO in de haven van Rotterdam. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

De duwboot TOLO in de haven van Rotterdam. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De duwboot PROTRANS I, in de Centrale Geul in de Botlek in 2007.

De duwboot PROTRANS I, in de Centrale Geul in de Botlek in 2007.

TOEGEVOEGDE FOTO’S

Ditmaal geen scheepsfoto, maar een plaatje van de doop van de duwboot WATERHOEN bij de Deltawerf in Sliedrecht in 1972. Het gezelschap verzamelt zich rondom het bordes waar de ‘doopvrouwe’ (helaas weten we niet wie) klaar staat om het ’touwtje’ door te hakken. Foto: Archief Arie Lentjes.
De duwboot WATERHOEN met een geladen tankduwbak. Archief Arie Lentjes.
De duwboot WATERHOEN op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Foto: Archief Arie Lentjes en www.binnenvaart.eu – met dank.
De duwboot TOLO met een geladen tankduwbak te Beneden-Leeuwen. Foto: T. van de Zee – met dank.
De duwboot TOLO op het Albertkanaal in de doorsnijding van de Cannerberg, bij ons beter bekend als de St. Pietersberg Foto: Archief Teun de Wit – met dank.
De duwboot PROTRANS I, op de Waal ter hoogte van Nijmegen. Foto: J. Roeland – met dank.
De duwboot RHENUS WESEL houdt zondagsrust op het Wesel-Datteln-Kanal in februari 2021. Foto: Foto: H. Pohen – met dank.
De duwboot RHENUS WESEL met twee geladen duwbakken op het Wesel-Datteln-Kanal. De voormalige WATERHOEN is hier in haar element want ze werd speciaal voor dit werk ontworpen en gebouwd. Foto: R. Hesse en Vereniging de Binnenvaart – met dank.