2 x 1050 pk MWM met Büchi-drukvulling, type T6 RH 348, AU, 8 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornummers: 15064/003 en 15064/004.
Aantal schroeven:
2, zonder straalbuizen.
Besturing:
4 hoofdroeren en 4 flankingroeren, met hydraulisch stuurwerk.
Bunkercapaciteit:
78 cbm – diepgang 1.80.
Eigenaar:
Phs. van Ommeren (Binnenscheepvaart) NV in Rotterdam.
Betekenis Scheepsnaam:
Naar een zeevogel.
Bijzonderheden:
Voorzien van radar- en radiotelefonie. In 19.. één van de motoren vervangen door een 1200 pk – merk onbekend.
Levensloop:
Gebouwd in opdracht van Bragtank AG in Basel en als STOOS (7000633) in de vaart gekomen. Op 23-11-1966 verkocht aan Soflumar in Parijs en als AUROCHS op de Seine in de vaart gekomen. Op 19-09-1969 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV en hernoemd in STORMVOGEL (2312812). Op 24-06-1982 verkocht aan A. Smet in Doel (Belgie) en hernoemd in BARZABEL (6002096). In 1986 verkocht aan J. Verstreate in Gent en niet hernoemd. In 1997 gesloopt.
De, door Bragtank AG gebouwde duwboot STOOS, was bij haar ingebruikname de trots van de Zwitserse Rijnvloot. Door haar constructie in relatie tot haar voortstuwing (en dan vooral het ontbreken van schroeftunnels) werd zij echter nooit een succes op de Rijn. Foto: Archief Arie Lentjes.
De Zwitserse duwboot STOOS, met vier afgeladen tankduwbakken bij de BRAG in Birsfelden. Foto: Archief Arie Lentjes.
De duwboot STOOS, met twee geladen duwbakken in de opvaart in Emmerich. Foto: Archief Arie Lentjes.
De voormalige STOOS als AUROCHS, voor de Franse Van Ommeren dochter Soflumar aan het werk op de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.
De voormalige STOOS is na een periode van enkele jaren als AUROCHS op de Seine, teruggekeerd op de Rijn. Deze foto werd gemaakt in Birsfelden. Korte tijd later werd haar naam veranderd in STORMVOGEL (2). Foto Archief Arie Lentjes.
De STORMVOGEL, kort na terugkomst van de Seine, in de opvaart onder de Mittelere Rheinbrücke in Basel. Al een eind boven de brug zien we VOGELGRYFF, die, zoals toen verplicht, voorspan verleent. Foto: Archief Arie Lentjes.
De STORMVOGEL is net, smalle en vooral lage de Mittelere Rheinbrücke in Basel gepasseerd. Aan de strepen op de schoorsteen (groen – wit – groen) kunnen we zien dat de boot net terug van de Seine (Soflumar) is gekomen. Foto: Arie Lentjes.
De STORMVOGEL, met vier afgeladen tankduwbakken, opvarend op De Noord, ter hoogte van Alblasserdam. Foto: Archief Van Ommeren.
De duwboot STORMVOGEL opvarend op de Waal, kort beneden Nijmegen. Er staat veel water in de rivier dus de bakken zijn tot de ijken afgeladen. Foto: Archief Van Ommeren.
De STORMVOGEL, met één of hooguit twee duwbakken, opvarend ergens boven Bingen. Foto: A.M. van Zanten – met dank.
De STORMVOGEL met de VOTANK 15, uitvarend van de grote sluis in Hansweert. Foto: A.M. van Zanten – met dank.
De duwboot STORMVOGEL, in de opvaart op de Waal.
De voormalige STOOS als STORMVOGEL in de Tweede Petroleumhaven in Rotterdam/Pernis. Duidelijke zichtbaar zijn de oude en de nieuwe, hogere, duwknieën. Voor de technische dienst van Van Ommeren was de STORMVOGEL (net als overigens de DUWVOGEL) een echt zorgenkindje. Vele aanpassingen en verbouwingen brachten nimmer het verwachte resultaat.
De STORMVOGEL, met één lege en één half geladen tankduwbak op de Waal.
De duwboot STORMVOGEL, afvarend op de Middenrijn.
De STORMVOGEL, met vier op waterstand geladen tankduwbakken, opvarend in het gebergte.
De voormalige STORMVOGEL, nu als BARZABEL op het Schelde-Rijnkanaal in het voorjaar van 1984. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.