Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni.nr: 2311602.
Scheepstype: Tankduwbak.
Bouwjaar:1963.
Bouwwerf:Chantier Naval Meuse et Sambre SA in Beez (Namen), België.
Bouwnummer: 753.
Afmetingen: 69,91 x 9.50 x 3.02.
Tonnage / Inhoud: 1533 / 1579.
Aantal tanks: 12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 300 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:VOTANK 5, VOTANK 6 en VOTANK 8
Bijzonderheden:Voorzien van een bemanningsverblijf op het achterschip.
Gebouwd volgens het principe van een droge-lading duwbak met dwarsverbanden en een versterkte dennenboom-constructie. Voor deze bouwmethode werd gekozen om de bak eventueel beter verkoopbaar te maken wanneer het exploiteren van tankduwbakken niet lonend zou zijn.
In 1985 bij Scheepssloperij Heuvelman Staal BV in ‘s-Gravendeel gedeeltelijk gesloopt. Het achter- en voorschip werden verwijderd alsmede een deel van het ladinggedeelte. Het restant van het ladinggedeelte (+/- 51 meter) werd vervolgens
omgebouwd tot een afzinkbare ponton, ook wel een ‘Drive In’ ponton genoemd. Hiervoor voorzien van elf ballast compartimenten. In december 1985 opgeleverd met de afmetingen: 50.52 x 9.50 x 1.73 en een laadvermogen van 519 ton.
Levensloop: Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 04-01-1984 verkocht aan H. Vermeer in Maassluis verkocht en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 7 in de Van Ommeren tonnage blijven varen. Later dat jaar verkocht aan C.J. Neven en Zonen BV in Rotterdam en op dezelfde basis als VOTANK 7 in de Van Ommeren tonnage blijven varen. In 1985 verkocht aan Heuvelman Staal BV in ‘s-Gravendeel. Op 17-12-1985 verkocht aan Lekstroom Transport NV in Lekkerkerk en hernoemd in LIESBETH (2317663) en op 21-01-1986 in de vaart gekomen. Later in de Duitse Bocht vergaan.
Van de VOTANK 7 zijn geen foto’s voorradig.