Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni.nr:2311543.
Scheepstype:Tankduwbak.
Bouwjaar:1963.
Bouwwerf:Chantier Naval Meuse et Sambre SA in Beez (Namen), België.
Bouwnummer:752.
Afmetingen:69.84 x 9.47 x 3.02.
Tonnage / Inhoud:1541 / 1981.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 300 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:VOTANK 5, VOTANK 7 en VOTANK 8.
Bijzonderheden:Voorzien van een bemanningsverblijf op het achterschip.
Gebouwd volgens het principe van een droge-lading duwbak met dwarsverbanden en een versterkte dennenboom-constructie. Voor deze bouwmethode werd gekozen om de bak eventueel beter verkoopbaar te maken wanneer het exploiteren van tankduwbakken niet lonend zou zijn. In 1972 aangepast voor de vaart op de Duitse kanalen. Hiervoor voorzien van een andere kopvorm en uitgerust met een ballastpomp.
In september 1984 omgebouwd tot vrachtduwbak van 1579 ton met twee ruimen.
In 2004 werd het het voorschip en ladinggedeelte van de duwbak aan het achterschip van het motorvrachtschip VICTORY (2315502) geplaatst en als motorvracht DABRICY (6504069) in vaart gebracht (1595 ton – 81.36 x 9.50 x 2.96 – 1000 pk Yanmar).
Levensloop:Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd.
Op 28-10-1982 verkocht aan Handels- en Scheepvaartbedrijf Westerstad BV in Rotterdam en op basis van een bevrachtingsovereenkomst als VOTANK 6 in de Van Ommeren tonnage blijven varen.

Op 13-09-1984 verkocht aan Vof Feriko in Zwijndrecht en hernoemd in VOTA. Op 24-09-1984 verkocht aan D. Vissers in Herenthals (België) en hernoemd in FEBA. Op dezelfde dag terugverkocht aan Vof Feriko in Zwijndrecht en op 24-10-1984 hernoemd in ODYSSEE. Op 22-01-1986 overgeschreven naar Feriko BV en niet hernoemd. Op 06-06-1989 verkocht aan F. Paulus in Amsterdam en hernoemd in PAULUS II. Op 03-07-1990 verkocht aan Vof Scheepvaartbedrijf Oegri in Rotterdam en hernoemd in L’ AVENIR 2.
Op 23-08-1991 verkocht aan Vof Faasse-Lindthout in Goes en hernoemd in GANZESTAD II. In 2003
overgeschreven naar Van Ganzestad CV en niet hernoemd. In 2004 verkocht aan D. Alderweireld in Brugge (België) en als motorvrachtschip DABRICY (6504069) in de vaart gebracht. Anno 2021 in de vaart.
Het motorvrachtschip DABRICY. Het ladinggedeelte bestaat uit de voormalige tankduwbak VOTANK 6. Foto: Archief Arie Lentjes.
Het motorvrachtschip DABRICY op een onbekende locatie. Foto: A. Träger – www.ems-schiffe.de – met dank.