Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni.nr:7001024.
Scheepstype:Tankduwbak – type II.
Bouwjaar:1974.
Bouwwerf:‘Ganz’ – Hungarian Shipyard and Cranefactory & Co SA in Balatonf├╝red, Hongarije.
Bouwnummer:55080.
Afmetingen:76.50 x 11.40 x 3.70.
Tonnage / Inhoud:2474 / 2813.
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:2 x 350 cbm/uur Houttuin motorpompen, aangedreven door een 340 pk GM pompmotor.
Eigenaar:Reederei Fluvia SA in Fribourg, Zwitserland.
Zusterschepen:VOTANK 51.
Bijzonderheden:Vanaf de bouw voorzien van een bemanningsverblijf op het achterschip en een pompkamer.
Tevens uitgerust met een dubbel leidingsysteem voor separate (chemische) ladingbehandeling, tankwaspoorten, niveausignalering en dampretourleiding.
Levensloop:Op 07-09-1974 opgeleverd. Daarna, samen met de VOTANK 51, via de Zwarte Zee, Middellandse Zee, Atlantische Oceaan en de Noordzee naar Rotterdam gesleept. Bij Scheepswerf Piet Hein (Schram) BV in Bolnes afgebouwd. Op 19-02-1975 opgeleverd aan Reederei Fluvia SA in Fribourg en als VOTANK 50 in de vaart gekomen. Van Ommeren had in die jaren om belastingtechnische redenen een aantal schepen onder Zwitserse vlag varen. Hiervoor had zij speciaal de Reederei Fluvia SA in Fribourg opgericht.
Op 30-12-1981 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnenvaart) BV in Rotterdam en als VOTANK 50 (2316642) in de vaart gebleven. Op 18-02-1982 overgeschreven naar Van Ommeren Binnentankvaart BV in Rotterdam en niet hernoemd. In 2001 verkocht aan A.M. Bruinsma in Zwijndrecht en hernoemd in ZEELEEUW (2325412). Daarna onbekend.
De duwtankbak VOTANK 50 ligt geladen voor anker aan de Merode, ter hoogte Hulsinga-Altona Houthandel in Oud-IJsselmonde, om te koppelen met de LATINIA, die onder de Van Ommeren vlag voor de eerste keer een bak gaat duwen. Foto: Archief Arie Lentjes.