Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni.nr:2311507.
Scheepstype:Tankduwbak.
Bouwjaar:1963.
Bouwwerf:Chantier Naval Meuse et Sambre SA in Beez (Namen), België.
Bouwnummer:751.
Afmetingen:69.84 x 9.50 x 3.02.
Tonnage / Inhoud:1541 / 1977
Aantal tanks:12, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit:1 x 300 cbm/uur Houttuin motorpomp.
Eigenaar:Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Zusterschepen:VOTANK 6, VOTANK 7 en VOTANK 8.
Bijzonderheden:Voorzien van een bemanningsverblijf op het achterschip.
Gebouwd volgens het principe van een droge-lading duwbak met dwarsverbanden en een versterkte dennenboom-constructie. Voor deze bouwmethode werd gekozen om de bak eventueel beter verkoopbaar te maken wanneer het exploiteren van tankduwbakken niet lonend zou zijn.
In 1972 aangepast voor de vaart op de Duitse kanalen. Hiervoor voorzien van een andere kopvorm en uitgerust met een ballastpomp.
Levensloop:Op 13-12-1972 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) BV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 08-02-1980 verkocht aan Bragtank SA in Basel en hernoemd in BRAGTANK 12 (7001208).
In 1985, via Westerstad BV in Zwartsluis en Rederij De Neef PvbA in Merksem (België) verkocht aan Monnickendam Schepen Exploitatie Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in REMCO (2317657). In 1987 hernoemd in LUMA.
In 1991 gesloopt.
Van de VOTANK 5 zijn geen foto’s voorradig.